Is Afrika het nieuwe Azië?
bezig met laden...
Moderetailers
Aan de vraag zal het niet liggen. Volgens een onderzoek van de African Development Bank uit 2011 is er een groeiende vraag naar kleding in Afrika. Ook televisies en mobiele telefoons worden steeds gewilder onder de bevolking. Jaana Jätyri, oprichtster van trendbureau Trendstop.com, voorspelt dat retailers die er vroeg bij zijn en zich richten op de opkomende middenklasse in de snelstgroeiende landen kunnen profiteren van lange termijn winst. Maar op dit moment, benadrukt Jätyri, kan ondanks de vermindering van de armoede in Afrika nog slechts een klein deel van de populatie consumentengoederen betalen. Verschillende retailers zijn ervan overtuigd dat de groeiende middenklasse die zich in de nabije toekomst consumtentengoederen kan veroorloven, geïnteresseerd is in mode. “Afrikaanse consumenten zijn niet langer tevreden met een derde- of tweederangs aanbod van producten,” aldus een woordvoerder van Adidas tegen Business of Fashion. “Hun merkbewustzijn wordt sterk gedreven door reclames op internationale televisiekanalen, maar ook door de versnelde ontwikkeling van internetpenetratie en toegankelijkheid.”
Ook Mark Turner, directeur van het Afrikaanse bedrijf Mass Discounters, een dochteronderneming van Walmart, meent dat de Afrikaanse consument steeds meer geïnteresseerd raakt in merken. “Een van de dingen die ons verbaasd heeft is dat Afrika een erg merkbewuste markt is, met name de West-Afrikaanse markten, zoals Ghana en Nigeria,” aldus Turner tegen de website. “Het is een markt die veel reist en toegang heeft tot internet. Het is verbazingwekkend hoe vooruitstrevend die consument is.”
Een andere belangrijke motor achter de potentie voor moderetailers in het continent is de groeiende groep 15- tot 25-jarigen. “Westerse mode is erg populair onder deze jonge generatie,” aldus Joanna Maiden, woordoverder van Soko Kenia, een fair trade leverancier die produceert voor Asos Afrika en het Amerikaanse merk SUNO. “In de middenklasse is een verschuiving zichtbaar van traditionele kleding naar hedendaagse mode.”
In Zuid-Afrika, Nigeria, Ghana en Kenia ligt de meeste retailpotentie |
Andere Afrikaanse landen met veel retailpotentie zijn volgens trendwachter Jätyri Nigeria, Ghana en Kenia. In Nigeria, Afrika’s grootste olieproducent die recent zijn textiel import verbod schrapte, is veel interesse vanuit internationale retailers. Levi’s, Mango, Nike en Swatch zijn al actief in het land, net als in Ghana waar het BBP sinds de ontdekking van een olieveld in 2010 is gegroeid. Kenia heeft de grootste economie van Oost-Afrika en is ook een potentiële bestemming voor internationale retailers. Sinds daar eerder dit jaar olievelden zijn ontdekt, hebben Adidas, Converse en Nike daar hun heil gezocht.
Foto: Zara in Marrakech