Inzet voor duurzaamheid wordt zichtbaarder met Mode Tracker
bezig met laden...
Het is preken voor eigen parochie donderdag 2 oktober in Amsterdam als Made By zijn nieuwe Mode Tracker lanceert. Frouke Bruinsma, Corporate Responsibility Manager van G-Star noemt het een "zeer waardevol instrument". En volgens Jason Kibbey, Executive Director van de Sustainable Apparel Coalition zijn "innovaties als deze echt nodig in de branche". Hij vindt de Mode Tracker bovendien “visueel aantrekkelijk” en “goed doordacht. Alle issues die er toe doen, komen aan bod,” zegt hij.
"Voor modebedrijven is het lastig om goed te laten zien hoe zij zich inzetten om het productieproces te verbeteren"
"De Mode Tracker is in feite een gevorderde versie van ons bestaande Scorecard systeem," zegt Stefanie Maurice, Senior Consultant & Performance Services Manager bij Made By. "Meest belangrijk van dit nieuwe instrument is dat het duurzaamheidsproces hiermee begrijpelijk, transparant en verifieerbaar wordt. Niet alleen kunnen modebedrijven een breed scala aan onderwerpen inzichtelijk maken, maar jaar na jaar ook precies laten zien welke stappen het bedrijf zet bij de verdere verduurzaming van het productieproces. Je kunt nu eenmaal niet in een keer van nul naar honderd.”
Een vernieuwing van het oude Scorecard systeem was nodig omdat kledingproductie steeds complexer wordt. Modebedrijven hebben niet alleen met hun eigen fabrikanten van doen, maar ook met allerlei toeleveranciers en onderaannemers. Daardoor wordt het steeds moeilijker om precies te weten hoe alle stappen in deze supply chain mens en milieu beïnvloeden. Maurice: “Aan de negatieve gevolgen van kledingproductie wordt in de media volop aandacht besteed. Voor modebedrijven is het echter lastig om goed te laten zien hoe zij zich inzetten om dat proces te verbeteren. Zeker voor internationaal opererende labels met productiekanalen in meerdere landen is verduurzaming van de gehele productie een gecompliceerd proces en het inzichtelijk maken van alle stappen in dat proces zo mogelijk nog ingewikkelder.”
En dat terwijl aan het zichtbaar maken van dat proces, aan transparantie, juist zoveel waarde worder gehecht. "We willen niet alleen duurzamer opereren," zegt Bart Bosch van Just Brands, "maar door volledig transparant te zijn, hopen wij ook dat we kunnen bijdragen aan de bewustwording van onze klanten, de eindconsument. De meetinstrumenten van Made By zijn helder en begrijpelijk en bieden bovendien houvast en een duidelijke routekaart voor verdere verduurzaming binnen ons bedrijf."
Stefanie Maurice laat weten dat naast Just Brands ook We Fashion zich onlangs bij Made By heeft aangesloten. “De eerste reacties op de Mode Tracker zijn erg goed. Begin oktober is een pilot met het nieuwe systeem gestart bij G-Star en het Britse label Ted Baker.
Alle bedrijven die bij Made By zijn aangesloten kunnen straks van de nieuwe Mode Tracker gebruik maken.