Inditex stort zich op Azië en Rusland

Inditex, moederbedrijf van onder meer Zara, Bershka en Pull & Bear, gaat de komende anderhalf jaar vijfhonderd winkels openen in Azië en Oost-Europa. Dat maakte het bedrijf bekend bij de presentatie van de omzetcijfers over het eerste halfjaar. Daarmee zal de aanwezigheid

van Inditex op die markten verdubbeld zijn.

Het gaat goed met Inditex. De omzet van het Spaanse Inditex is het eerste half jaar van 2008 met 14 procent gestegen naar €4,56 miljard euro. De nettowinst nam toe met zeven procent tot een bedrag van €406 miljoen.Er kwamen het afgelopen halfjaar 3.030 nieuwe banen bij. Het bedrijf heeft nu wereldwijd 82.547 mensen in dienst.

Inditex stort zich op Azië en RuslandVan de 249 nieuwe winkels die in de eerste zes maanden van 2008 hun deuren openden, bevinden de meesten zich in Azië en Oost Europa, zoals op de nieuwe markten Oekraïne en Zuid-Korea. Zondag opent het bedrijf met een Zaravestiging in Tokyo zijn 4000ste winkel. Inditex is dan vertegenwoordigd in 70 landen.

Vooral Rusland en China zijn belangrijke groeimarkten. Het afgelopen halfjaar nam de omzet daar met 65 procent toe. Twee jaar geleden vertegenwoordigde deze regio nog elf procent van de totale omzet, nu is dat al toegekomen tot 16,9 procent.

Inditex verwacht niet alleen groei vanuit de Aziatische en Russische markt, ook het uitrollen van de nieuwe formule Uterqüe moet de winst van het concern in de toekomst opstuwen. Sinds Uterque op 17 juli van start ging, heeft de formule vijftien winkels geopend in Spanje. Voor het einde van dit jaar zullen daar winkels op de Portugese en Griekse markt aan zijn toegevoegd. Het internationale percentage van de omzet zal daarmee nog verder toenemen. Het afgelopen halfjaar was 65 procent van de omzet afkomstig uit andere landen dan thuismarkt Spanje.

Verder is de collectie van Zara Home uitgebreid met de babyproducten van Difrax, waarmee het bedrijf een samenwerking is aangegaan.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN