Inditex groeit ver boven verwachting ondanks crisis

Het Spaanse modeconcern Inditex heeft de economische crisis getrotseerd dankzij grootschalige expansie in Georgië, Bosnië en Ecuador. Met een omzetstijging van 15 procent naar 3,4 miljard euro en een winststijging van 30 procent

naar 432 miljoen euro presteert het bedrijf achter Zara, Bershka en Massimo Dutti ver boven verwachting. Daarom liggen er nog meer uitbreidingsplannen klaar: in september lanceert Zara een online shop in China.

AnalistenInditex groeit ver boven verwachting ondanks crisis van Reuters hadden de omzet geschat op 3,3 miljard euro en de winst 383,4 miljoen, maar daar stijgt Inditex ver bovenuit. De keten heeft het afgelopen kwartaal bijna dagelijks nieuwe winkels geopend in opkomende markten, omdat het minder afhankelijk wil zijn van dalende consumentenuitgaven in Europa door de eurocrisis. Zo maakte Massimo Dutti zijn debuut op de Amerikaanse markt en opende Zara een flagshipstore in New York op de hoek van Fifth Avenue. Daar werd het startsein gegeven voor de ontwikkeling van een nieuwe ecologisch winkelconcept, waarin LED-verlichting, schuifdeuren in plaats van luchtgordijnen en Green Building centraal staan. In totaal zijn er in het eerste kwartaal 91 nieuwe winkels bijgekomen en heeft Inditex 26 nieuwe markten aangeboord.

De rest van het jaar blijft Inditex deze expansiestrategie voeren om te blijven groeien. De belangrijkste uitbreiding is de lancering van een Zara online shop voor het vasteland van China in september. Een verstandige zet van Inditex, aangezien experts menen dat een webshop starten in China lucratiever is dan een fysieke winkel, vanwege de hoge prijs van onroerend goed, forse invoerheffingen, de kostbare eisen waar winkels van de brandweer aan moeten voldoen en de strenge arbeidswetgeving die het voor werkgevers heel lastig maakt om personeel te ontslaan. Zelfs als een bedrijf besluit een contract niet te verlengen, is het verplicht om de werknemer een vergoeding te betalen. Door een online shop te starten kunnen retailers een hoop van deze regels omzeilen en profiteren van de enorme groei in online consumentenbestedingen. Volgens WWD gaat de e-commerce sector in China jaarlijks 23 tot 38 procent groeien. Van de totale online verkoop in 2012 gaat 40 procent naar kleding, schoenen en accessoires. In totaal levert dat dit jaar naar schatting 9,6 miljard euro op.

Toch blijft Inditex ook toegewijd aan thuisland Spanje. Onlangs is het modeconcern begonnen met de uitbreiding van het hoofdkantoor in Arteixo met 70.000 vierkante meter, waardoor het modebedrijf 400 nieuwe banen creëert. In Tordera, Catalonië, wordt gebouwd aan een logistiek platform voor Massimo Dutti dat in september in gebruik genomen moet worden. Dankzij de miljoeneninvestering schept Inditex nog eens 500 nieuwe banen.

Ook in het tweede kwartaal lijkt Inditex de groei door te kunnen zetten. Tussen 1 februari en 10 juni is de omzet met 14 procent gestegen, terwijl analisten van 6 procent uitgingen. Op dit moment is Inditex met modeketens Zara, Bershka, Massimo Dutti, Oysho, Pull and Bear, Stradivarius, Tempe en Uterqüe aanwezig op 84 markten met 5.618 winkels.

Foto's: Zara

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN