• Home
  • V1
  • Leads
  • Ieder product een eigen verhaal

Ieder product een eigen verhaal

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Je zou het kunnen omschrijven als warenhuis, maar toch is dat het niet. Concept stores zijn winkels met verschillende soorten producten als boeken, kleding en servies, waarbij de eigenaren een persoonlijk tintje geven aan de winkel. Iedere concept store

is anders, allemaal zijn ze uniek. Deze week: Sophie van der Heijden van Hôtel Droog in Amsterdam.

Oorspronkelijk

was Droog een kunstgalerie. Nu is het een conceptstore in een 17e eeuws pand met cosmetica, kleding, meubilair, lifestyle producten, whirlpools, een restaurant, een tuin en zelfs een hotelkamer. De kunst? Die is gebleven. Want naast al deze winkels in Droog zijn er ook exposities. De producten die verkocht worden zijn alleen van designers. Een voorbeeld is een groene parasol die lijkt op een bladerdak, ontworpen door Chris Kabel. Kledingafdeling het Kabinet verkoopt onder meer avant-garde, vintage Versace, maar ook Maison Martin Margiela. Door het Kabinet kunnen klanten de schoonheid en kwaliteit van mode herontdekken vanuit een benadering uit de kunst. Weltevree verkoopt producten voor buiten, waar onder Dutchtubs, dit is een whirlpool die houtgestookt is en gemaakt van natuurlijke materialen. Zelfs de tuin is design! Ontworpen door Claude Pasquer en Corinne Détroya lijkt het een sprookje, inclusief grote paddestoelen, neppe regendruppels en kronkelpaadjes. In het restaurant wordt biologisch, lokaal voedsel geserveerd, maar ook workshops en discussies worden hier georganiseerd. Het concept is afkomstig van het idee van een hôtel, maar dan omgedraaid tot een kamer met kunst, design en evenementen.

Waarom hebben jullie de winkel geopend?
“Droog is geopend in 2004 met een kunstgalerij, op een andere locatie dan waar we nu zitten. Hier werden kunstobjecten verkocht, maar er kwamen steeds meer producten bij. Deze waren meer geschikt om veel van te verkopen, en daar was ruimte voor nodig. Vervolgens is de winkel verhuisd naar een deel van de huidige locatie in de Staalstraat. In dit gedeelte is de Droog winkel gevestigd. De oorspronkelijke kunstgalerie is er nog steeds met objecten van verschillende designers, bijvoorbeeld een mok met enorme handvaten van Richard Hutten. Nadat dit gebouwd was wilden we uitbreiden met een hotel. Dit mocht niet, dus startten we het hôtel concept. We hebben toen volgens dit concept allerlei partners aangetrokken. Hierdoor is het Kabinet, Weltevree en Cosmania nu in onze winkel gevestigd.”

Waarom deze producten?
“In het voorste gedeelte zit Droog, met allerlei producten zoals een laptop van hout met een krijtbord, of een opschrijfblokje gemaakt van oude enveloppen uit India. Het is voor ons belangrijk dat elk product een functie heeft. Dit is bijvoorbeeld te zien in de tuin; er staan hier echte bloemen en kunstbloemen. De kunstbloemen zorgen ervoor dat de echte water krijgen. Minstens zo belangrijk als de functionaliteit is dat tijdens het productieproces goed is omgegaan met natuur en maatschappij. Alles is dus biologisch en wordt internationaal gemaakt, maar wel onder goede arbeidsomstandigheden. Daarom kopen wij de producten zelf in. Zo heeft ook elk product zijn eigen verhaal, omdat we weten waar het vandaan komt.”

Waarom worden er workshops, debatten en lezingen georganiseerd?
"Dit past bij het hôtel concept; namelijk mensen samenbrengen en een plek creëren waar ze terug komen. De discussies bijvoorbeeld gaan over het auteursrecht van kunstenaars. Hierdoor komen mensen dichterbij elkaar. En ondertussen wordt er in het restaurant koffie gedronken, waardoor we ook nog wat verdienen.”

Producten die er verkocht worden
: Kleding, koffie en gebak, cosmetica, baden, en lifestyle producten in de Droog store.
Uniek aan de winkel
: De enige hotelkamer, vol strakke designmeubels en de tuin in het midden van het complex.
Adres
: Staalstraat 7A/B, Amsterdam

Concept store
CONCEPT STORES
Hotel Droog