IC Companys focust; Jackpot en Cottonfield te koop

Het Deense IC Companys heeft deze week maatregelen bekendgemaakt met als doel de stagnerende omzetresultaten van het modebedrijf te verbeteren. Belangrijkste stap is dat de merken Jackpot en Cottonfield in de etalage zijn gezet.

De twee labels hebben de afgelopen jaren volgens CEO Niels Mikkelsen "onacceptabele resultaten" geboekt en worden verkocht. De andere cruciale verandering betreft een herindeling van de merken. IC Companys maakt daarbij een duidelijke indeling en focust enerzijds op premium merken en anderzijds op het middensegment, waarvoor het bedrijf vooral kansen ziet in Noord-Europa.

De maaIC Companys focust; Jackpot en Cottonfield te kooptregelen werden dinsdag aangekondigd bij de presentatie van de halfjaar cijfers. IC Companys heeft in de eerste helft van het gebroken boekjaar 2012/13 een omzetdaling geboekt van 3 procent naar 2.036 miljoen Deense Kronen (272,3 miljoen euro). De operationele winst is met 10 procent gestegen naar 160 miljoen kronen (21 miljoen euro). De bruto marge steeg met 1,4 procent.

De omzet in het premium segment, waar IC Companys de merken Peak Performance, Tiger of Sweden en By Malene Birger toe rekent, steeg met 1 procent naar 1.136 miljoen kronen (152,3 miljoen euro). IC Companys genereert 53 procent van de totaalomzet in dit segment en 88 procent van het courant resultaat (EBIT). De vergelijkbare retailomzet steeg met 5 procent en de orders voor de zomercollecties van 2013 zijn met 2 procent gegroeid. De focus op het premium segment resulteert in twee nieuwe afdelingen: Premium Outdoor waar het buitensportmerk Peak Performance onder valt en Premium Contemporary voor Tiger of Sweden en By Malene Birger. Deze merken krijgen de komende periode de volle aandacht van het moederbedrijf en alle kans om (internationaal) te groeien.

De omzet in het middensegment ging met 15 procent omlaag naar 668 miljoen kronen (89,5 miljoen euro). Het concern wijt deze daling aan de verliesleidende merken Jackpot en Cottonfield die daarom worden verkocht. De twee labels staan sinds december officieel te koop, maar volgens CFO Cris Bigter is nog niet duidelijk of de verkoop voor de afloop van het huidige boekjaar op 30 juni as. kan worden afgerond. De andere merken in het middensegment, zoals Inwear, Part Two, Matinique, Soaked in Luxury en Companys zijn wel rendabel. De vergelijkbare retailomzet daalde met 6 procent en de orders voor zomer 2013 zijn met 13 procent omlaag gegaan.

De nieuwe Mid Market Divisie met daarin de middensegmentsmerken focust op groei in Noord-Europa en Scandinavië, maar wordt onder een vergrootglas geplaatst om te zien waar op kosten en personeel kan worden bespaard. Dat betekent ook dat het bedrijf afscheid gaat nemen van activiteiten in landen waar deze merken minder goed presteren. Om welke landen het gaat wilde CEO Niels Mikkelsen op de persconferentie niet zeggen maar volgens hem gaat het om niet meer dan 10 procent van de totaalomzet van het bedrijf. Door de herindeling van elf losse merken in drie business-segmenten wil IC Companys de bedrijfsstructuur vereenvoudigen. De labels Saint Tropez en Designers Remix hebben een uitzonderingspositie; zij opereren zelfstandig als non-core businesses.

Foto 1: Inwear
Foto 2: Designers remix

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN