• Home
  • V1
  • Leads
  • Het nieuwe gezicht van de Parijse beurzen

Het nieuwe gezicht van de Parijse beurzen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Vier maanden na de aankondiging van de overname van de Parijse modebeurzen, waaronder Prêt-à-Porter Paris (PAPP), van Sodes door Comexposium en de doorstart van WSN développement (Who's Next, Première Classe en Messe Around),

is een opheldering van het Parijse aanbod noodzakelijk. Volgens Bertrand Foäche, samen met Xavier Clergerie vennoot in WSN développement, heeft de geplande reorganisatie, die ingaat in januari 2012, als doel "een einde te maken aan de rivaliteit tussen de salons (...) en het bezoekersaantal te verhogen, zodat het aantal internationale bezoekers 50 procent gaat bedragen tegen 35 tot 40 procent nu. Doordat we de modebeurzen als een geheel gaan zien, dus de damesmode, de mode-accessoires en de herenmode, biedt onze benaderingswijze meer samenhang".

2.500 exposanten worden vanaf nu in een nieuwe samenstelling gepresenteerd op 120.000 m2 en de beurs heeft nog maar één naam, Who's Next, met als ondertitel Prêt-à-porter Paris. De hallen van Porte de Versailles hebben baat bij een duidelijke segmentering die gebruik maakt van vijf toonaangevende markten. De gebieden ‘Fame’, die de creatieve merken van Who's Next bij elkaar brengt, en Face (dat verandert in ‘Mr.Brown’), gewijd aan de man en de stadsbewoner (merken die zich toeleggen op de sectoren Denim, Sport Lifestyle en Streetwear) krijgen een rijker exposantenaanbod, terwijl ‘So Ethic’, het segment voor geëngageerde mode op de Prêt-à-Porter Paris, gaat verdwijnen. "We zijn niet tegen ethisch ondernemen, maar deze sector zal opgaan in de andere merken," legt Xavier Clergerie uit.

Als reactie op deze mix van goed en slecht nieuws, blijkt het merendeel van de in de duurzame markt gespecialiseerde exposanten positief over het idee 'opgedeeld' te worden en geïntegreerd in het overige modeaanbod. Diverse deelnemers in deze sector, zoals Clémentine Nguyen, oprichtster van het merk Sobosibio, willen niet het etiket 'fanatiek-ecologisch' opgeplakt krijgen. Nguyen had bijvoorbeeld geen behoefte aan een stand op de L'Ethical Fashion Show (van organisatie Messe Frankfurt) die begin september gehouden werd in de Carrousel van het Louvre, omdat deze beurs volgens haar nog niet "voldoende professioneel is op modegebied".

Andere veranderingen die nog op de agenda staan: parallel aan Messe Around, de beurs voor schoenmode, zal hal 7.2 een nieuw gebied bevatten dat de naam ‘le Cube’ krijgt, waar leer en bagage alle aandacht krijgen en waar het aanbod in lederwaren voor de speciaalzaken bij elkaar gebracht wordt. Ook nieuw is 60 Days, gewijd aan de niet-seizoensafhankelijke en korte termijn collecties, naar het model dat door de grote distributeurs werd opgezet. De specialisten op het gebied van de korte termijn, zoals Karl Marc et John, Suncoo, MKT Studio, La Petite Française hebben hun aanwezigheid op deze nieuwe veelbelovende bijeenkomst al bevestigd.

Met het oog op de toegenomen invloed van de vakbeurzen Bread & Butter en Premium in Berlijn en Pitti Uomo in Florence is de oorspronkelijke september-editie van de Parijse modebeurzen vooruitgeschoven naar eind juni of begin juli 2012. Een besluit dat "ons de mobiliteit geeft om ons aan te passen aan en in te passen in de internationale kalender", vindt Xavier Clergerie.

Het draait hier ook om samenwerking met de week van de herenmode (van 27 juni tot en met 1 juli) en de week waarin de haute couture-modeshows plaatsvinden (van 2 tot en met 5 juli). "Met dit grote samenwerkingsverband in de mode op internationale schaal hebben wij een blijvend en krachtig instrument in handen en wordt Parijs opnieuw baanbrekend voor de modebranche", zegt Bertrand Foäche ter afsluiting.

Van onze correspondent in Parijs

PAPP
Premiere Classe
PRET-A-PORTER PARIS
Who's Next