• Home
  • V1
  • Leads
  • Haute Couture: de droomfabriek

Haute Couture: de droomfabriek

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Na de herenmode- en de vakbeurzen, is de eerste maand van het jaar in schoonheid geëindigd. Van 24 tot 28 januari hebben een twintigtal kleine en grote modehuizen zich in Parijs geïnstalleerd tijdens de lente-/zomershows voor 2011.

Deze ware droomfabriek, die ontwerpers de vrije hand geeft, blijft voor de meerderheid van de modemerken verliesgevend.

D
it seizoen spant Chanel de kroon met het aantal passages: Karl Lagerfeld heeft 65 modellen ingezet, tegen 41 bij Elie Saab of 32 op het podium van Christian Dior. De artistiek directeur, die het 100-jarige merk nieuw leven inblies met een ‘verjongingskuur’-collectie, is verheugd over een‘nieuwe clientèle van nieuwe continenten’, die de 200 handen in het atelier in de Rue Cambon aan het werk zetten.

"De couture show is de ster bovenop de kerstboom, dat heeft natuurlijk zijn effect in de pers en op de verkoop”, zegt Claude Mialaud, directeur couture bij Jean Paul Gaultier, wiens doelstelling het is om het ‘financieel evenwicht’ ten opzichte van zijn haute couture activiteiten te handhaven.

En wat het huis Armani betreft, daar kan het niet op. Het Italiaanse merk dat op 24 januari in Parijs een collectie presenteerde die Pierre Cardin waardig is, meldde een omzetstijging van 45 procent in 2010. Het gaat goed, de haute couture heeft betere tijden in het vooruitzicht. Chanel, Jean Paul Gaultier en Christian Dior hebben een foutloos parcours gehad. De drie huizen hebben opnieuw ingezet op een zekere factor: de Franse verfijning. Voor zijn nieuwste collectie, genaamd Punk Cancan, heeft het enfant terrible Gaultier opnieuw zijn klassiekers uit de kast gehaald: de smoking, het korset of opnieuw de gestreepte boottrui. Er is humor, maar vooral zeer veel elegantie in elk van de silhouetten die door Catherine Deneuve en Pedro Almodovar werden toegejuicht.

Een van de juweeltjes: de jeans drong afgelopen dinsdag het podium van Chanel op in het Pavillon Cambon. In de coutureversie is hij van tule, dichtgeknoopt bij de enkel en gedragen met een tuniek met een gaaswerk van kristal of van geplooide mousseline en met zwart satijnen ballerina's. Verjongingseffect (dat zo gewild is) gegarandeerd.

H
et huis Dior, dat zeer gehecht is aan het Rodin Museum, heeft een prachtige brug weten te scheppen tussen mode en kunst. Meesurfend op de ‘Mad Men’-golf voor deze collectie, geïnspireerd op de jaren 50, heeft John Galliano zich ondergedompeld in de verfijning van de tekeningen van Rene Gruau, beroemd illustrator voor het huis Dior, die de mode van na de oorlog en de New Look heeft ‘geschetst’. Deze lente-/zomerperiode bestaat uit vele meesterwerken van textiel, met opbollende schouders en wespentailles: opbollende tule rokjes, struisvogelveren, volumineuze plooisels, schakeringen in rood, blauw, lichtgeel, gouache- en Oost-Indische inkteffecten...

"De haute couture is een onderdeel van de wortels van Dior en brengt creativiteit en emotie in het huis, we gaan daar nog heel lang mee door”, verklaart Bernard Arnault, hoofd van de LVMH-groep, over de levensduur van de haute couture-activititeiten van Christian Dior.

Deze unieke creaties hebben een productietermijn van 4 weken tot een maand en kosten 40.000 tot 120.000 euro. Bij Maison Martin Margiela, wordt bij elk model het aantal uren aangegeven dat nodig is voor de vervaardiging. Givenchy, stevig geworteld in de haute couturetraditie, die de Parijse elegantie met extravagantie belichaamt, onthulde haar nieuwe couture tijdens een privé-show. Een van de blikvangers was een volledig met pailletten geborduurde jurk die niet minder dan 4.000 arbeidsuren had gekost... Over couture gesproken!

Van onze correspondent in Parijs

Foto's van boven naar beneden: Christian Dior, Onauratoutvu en Elie Saab.


Christian Dior
Elie Saab
Haute Couture
onauratoutvu