• Home
  • V1
  • Leads
  • H1 nettowinst Richemont daalt met 23 procent

H1 nettowinst Richemont daalt met 23 procent

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Zwitserse luxeconcern Compagnie Financière Richemont zag de winst in de eerste helft van het lopende boekjaar met 23,5 procent dalen naar 907 miljoen euro. Volgens het bedrijf was de daling het gevolg van wispelturige mondiale markten en kosten gerelateerd aan het investerings

programma van de groep.

Ondanks de winstdaling was Wall Street optimistisch over het resultaat. Analisten bespeurden verbeteringen in de prestaties in oktober, en wezen erop dat de vergelijkbare periode vorig jaar moeilijk te evenaren was. De resultaten waren over het algemeen beter dan verwacht. Als gevolg stegen de aandelen op vrijdag met 3,7 procent.

Omzet hoger dan verwacht

Richemont, eigenaar van merken als Cartier, Chloé en webshop Net-a-porter, boekte tijdens het eerste halfjaar een omzet van 5,43 miljard euro, een stijging van 2 procent (+4 procent tegen constante wisselkoersen), 1 procent hoger dan analisten hadden verwacht. In oktober steeg de groepsomzet met 4 procent, dankzij grote vraag naar juwelen in de regio Azië-Pacific. De omzet van deze categorie steeg met 10 procent.

De omzet in Europa en in het Midden-Oosten steeg met 6 procent, terwijl deze in Noord- en Zuid-Amerika met 10 procent toenam. Alleen in de regio Azië-Pacific daalde de omzet met 2 procent, met name als gevolg van de politieke onrust in Hongkong en minder vraag in China. In Japan daalde de omzet met 13 procent.

De operationele winst daalde ondertussen met 4,3 procent naar 1,31 miljard euro, maar Richemont voorzitter Johann Rupert noemde de resultaten over het algemeen 'vrij veerkrachtig', vooral gezien het moeizame klimaat voor luxe goederen.

Volgens Rupert droegen prijsverhogingen in bepaalde markten en de lancering van nieuwe producten bij aan de omzet groei, terwijl lagere prijzen van grondstoffen en kostenbeperkingen binnen het bedrijf compenseerden voor de ongunstige effecten van wisselkoersen en minder vraag in sommige markten.

Rupert waarschuwde dat omstandigheden moeilijk blijven in de aanloop naar kerst, maar is optimistisch over de langere termijn. "We blijven ervan overtuigd dat vraag naar kwalitatief hoogwaardige producten zal blijven groeien in de mondiale markt," zei hij.

Richemont