• Home
  • V1
  • Leads
  • H&M: leefbaar loon voor Bengaalse arbeiders in 2014

H&M: leefbaar loon voor Bengaalse arbeiders in 2014

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

H&M gaat twee fabriekseigenaren in Bangladesh en een in Cambodja steunen om textielarbeiders in 2014 een leefbaar loon te kunnen betalen. Voor 2018 wil de keten ervoor zorgen dat in alle 750 fabrieken waar H&M kleding produceert een

leefbaar loon wordt betaald.

“We zijn bereid

om meer te betalen zodat onze leveranciers hogere lonen kunnen betalen,” kondigde Helena Helmersson, hoofd Duurzaamheid bij het modebedrijf, aan. “Het is een samenwerking tussen H&M en onze leveranciers.”

In 2018 moeten de salarissen van 850.000 fabrieksarbeiders zijn verhoogd

De keten gaat bij fabrikanten aandringen om de Fair Wage Method te hanteren. Het systeem brengt de basisbehoeftes van een werknemer in kaart en vervolgens wordt er gezamenlijk een loon opgesteld dat regelmatig opnieuw beoordeeld moet worden. In 2018 moeten de salarissen van 850.000 werknemers wereldwijd zijn verhoogd.

Ook gaat H&M zich inzetten om regeringen te overtuigen om het minimumloon te verhogen en jaarlijkse evaluaties in te voeren."Het zal jaren duren om een leefbaar loon in Bangladesh te krijgen, maar ik heb meer hoop nu dat alle belanghebbenden worden betrokken: de vakbonden, werknemers, leveranciers en de overheid,” zei Helmersson tegen AFP.

De actie is onderdeel van H&M’s eerlijke loonbeleid, dat in november werd gelanceerd. De keten wil dat alle textielarbeiders kunnen leven van hun loon. In Bangladesh, waar zo’n 4 miljoen mensen in de kledingindustrie werken, is het minimumloon onlangs verhoogd naar 50 euro per maand. Volgens de Asia Floor Wage Alliance komt een leefbaar loon (het salaris dat werknemers in staat stelt om in de basisbehoeften van een gezin te voldoen, red.) echter neer op 259,80 euro per maand.

Mogelijk prijsverhoging bij H&M op lange termijn

Behalve meer loon heeft de keten ook beloofd zich in te gaan zetten voor de bevordering van opleidingsmogelijkheden voor werknemers en om vakbonden te gaan betrekken bij loononderhandelingen. Volgens Helmersson kan de loonsverhoging op de lange termijn een prijsverhoging bij H&M betekenen, 'maar hoeven klanten zich nu nog geen zorgen te maken'. Een woordvoerder van H&M laat echter weten dat zij niet denken dat de strategie voor het invoeren van een leefbaar loon in productielanden zal leiden tot een prijsverhoging voor consumenten. "Het is een investering die H&M op de lange termijn ten goede zal komen. Lonen zijn slechts een van de vele factoren die de inkoopkosten en verkoopprijzen in onze winkels beïnvloeden. Wij geloven dat de strategie ook zal leiden tot stabielere productiemarkten met een betere efficiency en productiviteit. Op de lange termijn zal dit zowel voor ons als voor onze leveranciers voordelig zijn."

Campagnegroep Labour Behind the Label, die pleit voor eerlijke lonen voor fabrieksarbeiders in derdewereldlanden, noemt H&M’s missie aanmoedigend, maar vindt dat de keten specifieker moet zijn in haar doelen. “Het is goed dat bedrijven dit soort beloftes maken, maar het moet nog blijken wat het daadwerkelijk gaat opleveren zo lang de keten niet in kaart brengt hoe hoog het leefbaar loon precies is," aldus een woordvoerder tegen The Guardian. De mensenrechtenorganisatie pleit ervoor dat H&M een getal en een uitgebreid plan bekendmaakt.

De omstandigheden voor textielarbeiders in derdewereldlanden zijn hoog op de agenda gekomen na de ramp Rana Plaza in Dhaka eerder dit jaar, waarbij 1.129 mensen omkwamen.

Bangladesh
H&M