H&M haalt C&A in met biologisch katoen

C&A is niet langer de nummer één in de wereld op het gebied van verkoop van kleding van gecertificeerd biologisch katoen. Dat zegt Textile Exchange, een organisatie die zich inzet voor de productie van biokatoen. De organisatie,

die voorheen Organic Exchange heette, wijst H&M aan als nieuwe duurzamemode-koploper. C&A laat echter via een persbericht weten opnieuw leider te zijn in biokatoen.

H&M haalt C&A in met biologisch katoenVolgens Textiel Exchange was de Zweedse modeketen Hennes & Mauritz de grootste gebruiker van biologisch katoen wereldwijd; katoen die geteeld is zonder gebruik van chemische stoffen als pesticiden, kunstmest of genetisch gemodificeerde zaden. Vorig jaar gebruikte H&M zo'n 15.000 ton organic cotton. Een flinke stijging; 77 procent meer dan in 2009. "Maar we hebben dan ook een pittige doelstelling," laat H&M woordvoerster Elke Kieft weten. "In 2020 willen we alle kledingstukken produceren van biologisch katoen."

Het modebedrijf gebruikt sinds 2004 biologisch katoen. vanaf 2007 biedt H&M kleding aan die gemaakt is van 100 procent biologisch katoen, en mode-items die voor de helft gemaakt zijn van duurzame materialen. "We willen inspelen op de toegenomen vraag naar biologisch katoen, maar willen ook onze landbouwers motiveren voor een duurzame teelt," zegt Henrik Lampa, MVO-manager product bij H&M. Ook laat H&M weten te investeren in het duurzamer maken van de conventionele katoenteelt.

LaRhea Pepper, managing director van Textiel Exchange: "De stijlvolle eco-collectie slaat aan bij hun klanten. En daarnaast zet het bedrijf zich in voor een verbintenis op lange termijn om mode duurzamer te maken."

Een jaar geleden was C&A nog koploper op het gebied van kleding van gecertificeerd biologisch katoen. Maiko Slegtenhorst, voormalig directielid van C&A Nederland, zei toen dat vooral het prijsbeleid van C&A heeft bijgedragen aan het succes van het gebuik van biokatoen in de collectie. “De prijzen van onze biokatoen artikelen liggen niet hoger dan die van de artikelen van traditioneel katoen. De consument betaalt dus niets meer bij C&A voor organisch katoen.”

Vorige week liet C&A via een persbericht echter weten opnieuw leider te zijn in biokatoen. De van oorsprong Nederlandse modeketen gaf aan in 2010 26 miljoen kledingstukken te hebben verkocht uit de 'Bio Cotton'-collectie. Volgens C&A overtrof dit alle verwachtingen. Het bedrijf verkoopt duurzaam katoen sinds 2007 en richtte ook, samen met de Shell Foundation en Textile Exchange, de organisatie 'Cotton Connect' op. Het modebedrijf was niet bereikbaar om toe te lichten hoe het kan dat het bedrijf opnieuw claimt nummer één te zijn in biokatoen.

Volgens Textiel Exchange groeide het gebruik van biologisch katoen ondanks de recessie en instabiele economieën het afgelopen jaar met 20 procent. De organisatie schat het totale bedrag dat wordt besteed aan biokatoen in de wereldwijde textielindustrie op 5,61 miljard dollar. In 2009 was dat nog 4,3 miljard Amerikaanse dollar. De organisatie verwacht dat het bedrag over 2011 zal uitkomen op 6,2 miljard dollar en 7,4 miljard in 2012. 2010 was het eerste jaar dat Textile Exchange ook keek naar gegevens rond andere duurzame productiemiddelen. vooral gerecycled polyester en tencel bleken veelvuldig te worden gebruikt.

Made-By, het onafhankelijke consumentenlabel voor sociale, economische en ecologische omstandigheden in de productieketen van modecollecties, meldde eerder dit jaar juist dat er in heel 2010 26 procent minder organic cotton werd ingekocht. In totaal daalde het gebruik van duurzame materialen - zoals naast biokatoen ook gerecycled katoen en bijvoorbeeld tencel - volgens Made-By met 37 procent, vooral door de stijgende katoenprijs, waardoor merken minder gingen werken met biologisch katoen en tencel.

Foto: H&M Conscious Collection.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN