H&M gaat 56,9 miljoen euro aan goede doelen schenken

Schoon water, verbetering van de positie van vrouwen, bescherming van natuurlijke bronnen, onderwijs en armoedebestrijding door persoonlijke ontwikkeling te bevorderen. H&M gaat drie van deze vijf doelen steunen. De medewerkers en klanten

van het Zweedse modebedrijf mogen stemmen welke problemen de meeste steun nodig hebben.

De familieH&M gaat 56,9 miljoen euro aan goede doelen schenken van Stefan Persson - van 1982 tot 2000 directeur van H&M en verantwoordelijk voor de Europese expansie van het bedrijf dat zijn vader Erling Persson heeft opgericht - heeft een half miljard Zweedse kronen (56,9 miljoen euro) geschonken aan de H&M Conscious Foundation. Met de donatie wil de stichting van Hennes & Mauritz de komende jaren drie wereldwijde problemen aanpakken.

"Het is onze verantwoordelijkheid om de gemeenschappen waarin H&M actief is, positief te beïnvloeden. Nu vragen wij onze werknemers en klanten welke doelen de H&M Conscious Foundation volgens hen moet steunen. We willen weten welke problemen een grote groep mensen over de hele wereld bezighoudt", zegt CEO Karl-Johan Persson.

Werknemers en consumenten mogen stemmen op goede doelen die H&M gaat steunen

De modeketen riep de hulp in van zeven deskundigen, om te ontdekken welke problemen wel een donatie kunnen gebruiken. H&M vroeg niet de minste experts om advies. Zo vertelden onder andere aartsbisschop en winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede Desmond Tutu en Jeffrey David Sachs, professor, directeur van het Earth Institute van de Columbia Universiteit en Speciale Adviseur voor de secretaris-generaal van de Verenigde Naties voor de Millenniumdoelen, welke problemen aandacht verdienen.

"Dankzij de inzet van H&M en hun wereldwijde bereik ben ik ervan overtuigd dat deze inspanningen tot veel belangrijke initiatieven zullen leiden. Wij kunnen echt de generatie zijn die een einde maakt aan armoede en de ecosystemen en biodiversiteit van de aarde beschermt", zegt Sachs.

Als werknemers en klanten van H&M hebben vastgesteld wat de top drie is, gaat de stichting samenwerken met drie internationaal bekende organisaties om deze problemen aan te pakken. Daarnaast zal de stichting in landen waar H&M actief is, plaatselijke programma's opzetten. Iedereen kan tussen 22 en 29 oktober 2013 een stem uitbrengen op Makeadifference.hm.com. Volgens professor Sachs het slim dat H&M aan werknemers en klanten gaat vragen welke doelen geld verdienen. "H&M luistert naar wat er onder het wereldwijde publiek leeft.”

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN