Guy Thiron trekt stoute schoenen aan
bezig met laden...
Thiron behaalde zijn master productontwikkeling in Antwerpen, waarna hij ging werken voor een bureau in strategic retail design. Na een paar jaar stopte hij hiermee.
Thiron streeft naar kwaliteit
Met de winkel heeft de Belgische retailer zijn bekendheid gekregen, die hij kan gebruiken voor zijn gelijknamige - 'Thiron' - schoenenlabel. “Ik richt me niet op een specifieke klant. Net als de stijl van de winkel, staat mijn collectie voor tijdloze ontwerpen met een verfijnde knipoog. De eerste twee seizoenen is het label enkel in mijn eigen winkel te vinden. Dit doe ik om te kijken hoe de ontwerpen aanslaan bij klanten en om eventuele 'fouten' eruit te halen. De winkel is een goed uithangbord voor het label. Het kan zo groeien. Vanaf winter 2015 zal het merk zijn verkooppunten uitbreiden naar andere multibrandstores in België. Thiron mikt op kwaliteit en richt zich in deze op de mooiere boetieks. Bij succes wordt gekeken naar uitbreiding naar het buitenland. Eerst wil ik beginnen met eigen land.” Voor het ontwerp en productie werkt Thiron samen met goede vriendin Sybil Mortelmans, die ervaring opdeed als ontwerper en consultant voor merken als Paule Ka, Carven en Vanessa Bruno. “Door mijn ervaring in de winkel weet ik wat commercieel haalbaar is en wat een schoenenlijn moet bevatten. Sybil heeft de producttechnische kennis en vult daarbij aan wat ik niet weet.”
De eerste collectie bestaat uit een achttal modellen in de kleuren bruin, grijs, groen en zwart. “We hebben gekozen voor tijdloze kleuren om te kijken wat de consument ervan vindt. In de zomercollectie zullen we meer gebruik maken van kleur.” De collectie is volledig in handen van de winkeleigenaar en wordt volledig door hem gefinancierd. De productie van de ontwerpen gebeurt in Spanje. “Daar hebben we de beste relaties met fabrieken. Daar bieden ze de beste kwaliteit van levering en is de prijs-kwaliteit verhouding heel goed.” De prijs voor de pumps ligt rond de 290 euro, voor de enkellaarsjes tussen 350 en 375 euro en de laarzen zullen tussen de 420 en 499 euro kosten.
“De stijl van de winkel trek ik door in mijn collectie. In mijn ontwerpen voeg ik toe wat nog niet in de winkel verkrijgbaar is.” Het label en de winkel staan dus in elkaars verlengstuk, maar staan ook deels los van elkaar.