Italiaans modehuis Gucci is onlangs in de VS een proces tegen Amerikaans modemerk Guess begonnen wegens inbreuk van het handelsmerk. Gucci eist een schadevergoeding van 124 miljoen dollar (93 miljoen euro). Gucci beweert dat Guess eenzelfde soort logo van aaneengeschakelde G's gebruikt om haar producten te verkopen als Gucci zelf. Het Italiaanse bedrijf vindt dat Guess met een groot aantal producten - ter waarde van 221 miljoen dollar (166 miljoen euro) - inbreuk heeft gemaakt op de ontwerpen van Gucci.
Drie
jaar geleden noemde Gucci het gebruik door Guess van de aaneengeschakelde G's een ' bewuste imitatie' van het beroemde Gucci logo. Guess was echter van mening dat Gucci het recht niet had om van inbreuk te spreken gezien het bedrijf minstens zeven jaar had gewacht eer het een aanklacht indiende. Voorts beweerde het Amerikaanse bedrijf dat uit onderzoeken van Gucci niet was gebleken dat consumenten door de ontwerpen waren misleid.
Daniel Petrocelli, advocaat van Guess Inc, verklaarde in de rechtbank dat van de 1.495 Guess producten die inbreuk zouden hebben gepleegd op Gucci's handelsmerk, 99 procent "nooit met Gucci zou kunnen worden verward". Ook zei hij dat veel Guess producten voor minder dan 100 dollar (zo'n 75 euro) worden verkocht en de doelgroep van het merk jonge vrouwen zijn die zich de hoog prijzen van luxe merken als Gucci niet kunnen permitteren.
Volgens Bloomberg daalden de aandelen van Gucci's moederbedrijf PPR met 2 procent naar 130,5 euro (174,19 dollar). Guess aandelen daalden met 1,4 procent naar 31,36 euro (23,67 euro).
Foto klein: Guess logo
Foto groot: Gucci logo