Griekse oudheid in een tasje

Het Belgische handtassenlabel Clio Goldbrenner werkt aan internationale bekendheid. Vier jaar geleden zette ontwerpster Clio Goldbrenner de stap om in een financieel onzekere tijd een tassenmerk op te richten. Het risico werd beloond met succes: een 90-tal verkooppunten in 13 landen

en samenwerkingen met grote merken zoals Luc Duchêne. Onlangs werd een samenwerking met cosmeticamerk Kiehl's aangekondigd.

Griekse oudheid in een tasje“Het was moeilijk een starterslening te krijgen. Geen enkele bank geeft een 24-jarige krediet, zolang die geen eerste balans kan tonen. Toch had ik geld nodig om mijn eerste leveranciers en producenten te betalen, voor mijn reizen, staaltjes en mijn website. Gelukkig investeerde mijn vader in mijn zaak,” vertelt Goldbrenner aan Vacature.com. Haar ouders waren ook tassenontwerpers in dienst van Etam en Veritas. De nodige ontwerpkennis is dus met de paplepel ingegoten. Het zakelijk inzicht kreeg de jonge Belgische aan de Brusselse managementschool Ichec en als product manager voor L’Oréal. In april 2010 begon ze met het ontwerpen en in september van datzelfde jaar was haar eerste collectie af. Aan het begin van het daaropvolgende jaar lag deze collectie in multibrandstores in België, waaronder in Brussel.

Clio Golbrenner werkt aan bekendheid

Het concept achter het handtassenmerk Clio Goldbrenner is heel duidelijk: elke collectie bevat zeven modellen, geïnspireerd op de zeven muzen uit de Griekse oudheid - de naam Clio behoort tot een van deze muzen -. Bij ieder ontwerp heeft ze een muze in haar achterhoofd, die staat voor de 'ideale' draagster van de tas. Ze verwerkt haar idee in de buiten- en binnenkant van de tas. Al haar tassen zou ze zelf dragen: mooi en apart, maar tegelijk ook praktisch. Tijdens het hele creatie- en productieproces gaat veel aandacht naar de kwaliteit van de snit, de materie, de afwerking en alle andere details. De tas krijgt zo zijn unieke uitstraling en karakter. De prijs voor een tas begint bij 395 euro, die van pochettes en portefeuilles bij 100 euro. De Belgische weet hoe ze haar merk wil verkopen. Ze bezoekt zelf potentieel nieuwe verkooppunten om er zeker van te zijn dat het merk volledig tot zijn recht komt. Inspelen op beroemdheden is haar tactiek om meer bekendheid te vergaren. Sharon Stone en Emilie Dequenne hebben een zwak voor het merk en zijn dan ook regelmatig te spotten met een exemplaar van Goldbrenner.

Inmiddels heeft het bedrijf retailklanten in onder andere Spanje, Nederland en Japan. Ook in grote warenhuizen zoals Galeries Lafayette en Saks Fifth Avenue zijn de exemplaren van het label te verkrijgen. De plannen voor de toekomst zijn helder: internationaal uitbreiden. Het bedrijf wil vooral het aantal verkooppunten in Nederland verhogen. De plannen zijn om daar ook een PR-bureau in de arm te nemen.

Goldbrenner, ambassadrice van Kiehl's sinds vorig jaar, ontwierp een limited edition beautycase voor het Amerikaanse merk voor schoonheidsproducten. Het is een leren tas waar men producten van make-up tot gezichtsverzorging in kwijt kan. De tas kan met de hand of met de verstelbare riem over de schouder gedragen worden. Net als de luxe collectie is er een gouden detail te vinden op de 'schoonheidskoffer'. Het ontwerp heeft een exclusieve oplage van 100 stuks en zal vanaf september 2014 verkrijgbaar zijn in de vijf Belgische Kiehl's verkooppunten.

Foto's: Facebook.com/clio.goldbrenner

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN