Gerechtelijke reorganisatie Mer du Nord
bezig met laden...
Mer du Nord bijna failliet
In juni werd bekend dat de verkoop van de collecties aan retailers is gestopt. De wintercollectie van het merk, die begin dit jaar is verkocht, zal niet worden uitgeleverd aan de groothandelsklanten. Dat had Mer du Nord destijds per brief laten weten aan haar klanten en bevestigd aan FashionUnited. De verandering gold niet voor de eigen winkels van het merk, deze werden wel bevoorraad.
Het bedrijf gaf aan het productieproces te willen aanpassen. In plaats van twee hoofdcollecties ging het merk doorlopend, ofwel 'in continu', produceren en uitleveren. De werkwijze is vergelijkbaar met die van andere grote modebedrijven, maar volgens Mer du Nord niet compatibel met de manier van werken van de retailklanten van het merk. Mer du Nord zat naar eigen zeggen op dat moment midden in het veranderingsproces en gaf aan in een later stadium met meer informatie te zullen komen.
"Tijdens de herstructureringsprocedure was duidelijk gezegd dat het voortbestaan van de onderneming afhing van de verkoop van nog meer boetieks en van de soldenverkoop in juli", zegt de directie tegen de Belgische pers. Die verkoop viel achteraf tegen ("-3 procent in plaats van de verwachte +10 procent") en ook de onderhandelingen over de verkoop van boetieks liepen op niets uit. Als reden hiervoor wordt de sterk toegenomen concurrentie aangehaald. Die leidde tot lagere prijzen, marges en uiteindelijk omzet. "De directie kon dus niets anders dan een aanvraag tot gerechtelijke reorganisatie indienen met het oog op het afstoten van alle of een deel van de activiteiten en op het behoud van de huidige tewerkstelling".
Mer du Nord is in 1988 opgericht en is gespecialiseerd in kleding voor dames en meisjes van 4 tot 16 jaar. Het modehuis maakt deel uit van de door Luc Duchêne – wiens gelijknamige modemerk twee jaar geleden ook de handdoek in de ring moest gooien door financiële omstandigheden - opgerichte familiale onderneming met het hoofdkantoor in Brussel. De collecties waren te koop in 20 eigen winkels in België en in 250 multibrandstores. Inmiddels zijn de filialen in Brugge en Knokke gesloten en ook twee verkooppunten in Brussel worden van de hand gedaan. Het bedrijf wil doorgaan met een tiental winkels.