• Home
  • V1
  • Leads
  • Geen vuiltje aan de lucht bij Prada

Geen vuiltje aan de lucht bij Prada

7 dec. 2012

Leads

"Het was weer een extreem bevredigend kwartaal," zegt Patrizio Bertelli, CEO van het Italiaanse modehuis Prada over de resultaten in het derde kwartaal van 2012. "De Prada Group heeft opnieuw laten zien dat het de nodige bekwaamheid

heeft om positieve resultaten te boeken, ook in het huidige, moeizame economische klimaat."

Terwijl

het Britse modehuis Burberry eerder dit jaar al liet weten last te krijgen van de economisch barre tijd, lijkt er bij Prada geen vuiltje aan de lucht. De netto omzet van het Italiaanse modehuis groeide in de eerste negen maanden van het jaar met 35 procent tot 2,3 miljard euro. Ook over de nettowinst mag het bedrijf niet klagen. De winst groeide van 273,2 miljoen euro naar 408,6 miljoen euro: een stijging van bijna 50 procent.

Vooral de omzet in lederwaren maakte de afgelopen negen maanden een groeispurt. Het modehuis verkocht 51 procent meer leren tassen en accessoires in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De omzet in kleding en schoenen groeide met 15 procent.

Toch lijkt er een kleine hindernis te zijn bij het modebedrijf: onenigheid met de Italiaanse belastingdienst. Prada verwacht een bedrag van 42 miljoen euro teruggestort te krijgen. Het modehuis betaalde volgens eigen zeggen de belastingsom onterecht aan de Italiaanse overheid, om boetes te voorkomen. Italië heeft volgens Prada geen recht op het geld, omdat het zou gaan om belasting over inkomsten uit een Nederlandse Holding. De Bv Prada Far East is gevestigd in Nederland. "We zijn het niet eens met de interpretatie van de regelgeving en dat zullen we aanvechten,"aldus Donatello Galli, financieel directeur van het luxemodeconcern bij een persconferentie. De Tweede Kamer gaf deze week aan af te willen van 'brievenbusfirma's'. De bedrijven die alleen op papier in Nederland gevestigd zijn profiteren van een gunstig belastingklimaat. Volgens een aantal partijen in de Tweede Kamer geeft de belastingontwijking Nederland een negatief imago.

Prada wil zich in het laatste kwartaal van het jaar, en in het nieuwe boekjaar, blijven richten op expansie. In 2012 opende het modeconcern tot nu toe 42 winkels. Met het merk Prada betrad het bedrijf nieuwe markten als Brazilië en Marokko. Miu Miu werd gelanceerd in onder andere Mexico en Koeweit.

CEO Bertelli: "De Prada Group is blijven groeien in een tempo dat onze verwachtingen heeft overtroffen. Maar we moeten veel aandacht blijven besteden aan kostenbeheersing. Alleen dan kunnen we de winstgevendheid blijven verbeteren."

Foto’s: Miu Miu zomer 2013