Geen angst voor online schoenenshop Zalando

Schoenengigant Zalando lanceert binnenkort een Belgische site. Moeten retailers daar bang voor zijn? Volgens Gino Thuij van GFK Marktonderzoek hoeven ondernemers in de schoenenbranche die zich op internet willen begeven, niets te vrezen. “

Zalando is juist een aanjager van de online schoenenmarkt,” zegt hij tijdens een bijeenkomst van SeLL De Langstraat, een Nederlandse netwerkclub voor bedrijven in de schoenen-, leder- en lederwarenbranche.

“Vooral Geen angst voor online schoenenshop Zalandolaarzen worden online gekocht. En snowboots. In 2010 werd er meer dan 25 miljoen euro besteed aan het winterse schoeisel. En online besteden consumenten meer geld aan een nieuw paar laarzen, dan offline,” zegt Gino Thuij, key account manager bij marktonderzoeksbureau GFK.

De ontwikkelingen op het gebied van online schoenenwinkels gaan snel. De Zweedse webshop Brandos.nl maakte deze week bekend een webwinkel te openen in het Verenigd Koninkrijk met een assortiment dat bestaat uit meer dan 11.000 modellen. Het Duitse Zalando is sinds oktober vorig jaar een belangrijke speler op de Nederlandse schoenenmarkt en maakt bekend binnenkort ook een Belgische site te lanceren. En ook zelfstandig ondernemers starten steeds vaker een online filiaal. Zo introduceerden in Nederland Wicor Telkamp schoenenmode de site mooieschoenen.nl en lanceerden ondernemers
Eric van Liempde en Danny Andriesse samen shoebazaar.nl.

Bang worden van schoenenwebshops als Zalando, die dankzij tv-reclames al een flinke bekendheid heeft in Nederland, is volgens Gino Thuij niet nodig. “Het bedrijf is juist een aanjager van de online schoenenmarkt. Toen ik nog bij Neckermann werkte, merkten we dat wanneer Wehkamp online kortingen gaf, het ook drukker was bij Neckermann. Consumenten gaan verder zoeken als ze eenmaal aan het internetshoppen zijn geslagen.”

Thuij benadrukt tijdens zijn presentatie dat ondernemers niet meer vanuit het product moeten denken, maar vanuit de klant. Zo ergeren internetshoppers zich aan verzendkosten en willen ze zelf kunnen bepalen wanneer het pakketje bezorgd wordt. Ook willen consumenten steeds vaker winkelen met apps op hun mobiele telefoon. Thuij: “Zara heeft één van de beste apps.” Marketingdeskundige Ton van Eijk is het eens met de stelling dat ondernemers vanuit de klant moeten denken. Voor zijn inspanningen voor Wehkamp ontving hij in 2010 de titel Marketeer van het Jaar. “Wehkamp ging van postorderbedrijf naar een volledig internetbedrijf. De site is compleet veranderd en ook veel meer op vrouwen gericht.”

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN