• Home
  • V1
  • Leads
  • Gallery2020 vervult de nood van winkeliers

Gallery2020 vervult de nood van winkeliers

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Antwerpen was zondag en maandag een interessante plek om te zijn voor modeprofessionals. Daar vond namelijk de eerste editie plaats van Gallery2020; een nieuwe Belgische modevakbeurs. Op de beurs waren zo’n 280

merken te zien. Gedurende de eerste twee dagen trok de beurs zo'n 3000 bezoekers.

Gallery2020 is geen beurs als alle andere beurzen.
De 2 hallen waarin de exposanten staan opgesteld is zó ingericht dat bezoekers een vaste route volgen. Niet -zoals gebruikelijk is- langs de stands. Bij Gallery2020 lopen bezoekers
dwars door de stands heen. “Bijzonder leuk,” vindt bijvoorbeeld exposant Arjan de Man, directeur van het Nederlandse merk Boeji: “Dankzij deze routing zien bezoekers alles.”

Dat het een bijzondere beurs zou worden, dat was ook de intentie
van organisator Luc Paeme, die met Fairs Consult al dertig jaar beurzen opricht: “We wilden vooral een beurs maken die tegemoet komt aan de behoeften die winkeliers hebben.”

Gallery2020 is de opvolger van de vakbeurs A Fair, die in juli 2009 ter ziele ging. Aanvankelijk was Fairs Consult geïnteresseerd in de overname van die beurs, maar de beursorganisator haakte af omdat de voorwaarden voor overname niet transparant genoeg waren. Dat er een goed jaar zat tussen het verdwijnen van A Fair en de oprichting van de nieuwe beurs, verklaart Paeme als volgt: “We hebben die tijd gebruikt om zoveel mogelijk winkels te bezoeken en onderzoek te doen naar waar zij behoefte aan hebben. Als beursorganisator moet je weten wat de klanten van je klanten willen.”

Het onderzoek resulteerde in 4 pijlers die het concept vormen voor de beurs: Overzichtelijkheid, kwaliteit, eigenzinnigheid en klantgericht. “Wat er ook gebeurt; er komen geen 600 exposanten op deze beurs te staan,” licht Paeme toe. “Winkeliers willen overzicht en ze willen niet het gevoel hebben dat ze na twee dagen nog steeds niet alles hebben gezien.” De beurs probeert de kwaliteit van de exposanten te waarborgen door elke aanvraag te bespreken met een adviesgroep. “Daarin hebben vier modegoeroes plaats,” aldus de organisator. De eigenzinnigheid krijgt vorm doordat bezoekers door de stands heen lopen en doordat elke exposant gelijk behandeld wordt. “Zo staan de jonge ontwerpers gewoon tussen de overige exposanten, zodat ze precies dezelfde mensen ontmoeten als de rest.” De klantgerichtheid bestaat eruit dat de beurs probeert zo goed mogelijk de noden van winkeliers te doorgronden en bezoekers een gevoel van exclusiviteit te geven. Paeme: “Het is niet de bedoeling dat het al te druk wordt.”

De meeste exposanten zijn te spreken over de nieuwe beurs, al was het alleen maar hierom, zoals Sophie Jansen van het Belgische schoenenmerk Noë treffend zegt: “Het was wel nodig dat er weer een modevakbeurs kwam in Antwerpen.”

A Fair
Gallery 2020
Gallery2020