• Home
  • V1
  • Leads
  • 'Fysieke winkels houden meerderheid in kledingverkoop'

'Fysieke winkels houden meerderheid in kledingverkoop'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het lijkt grote online retailers voor de wind te gaan. Onlangs werd bekend dat de Duitse schoenenwebshop Zalando dit jaar mogelijk 300 procent gaat groeien en Vente-Privée heeft de omzetgrens van 1 miljard euro overschreden, terwijl

de Nederlandse modebranche het jaar 2011 heeft afgesloten met een omzetdaling van 6,2 procent. Hoe groot kan online shoppen nog worden en wat voor gevolgen heeft dit voor fysieke winkels?

ING

voorspelt dat fysieke winkels altijd een meerderheid in de kledingverkoop zullen houden. Op dit moment is de online verkoop in kleding en schoenen 5 tot 6
procent van het totaal. De komende jaren zal de online kledingverkoop zich sterk ontwikkelen en zal dit aantal naar schatting in 2020 gestegen zijn tot 25 à 30 procent. “Nu zijn er nog veel groeimogelijkheden voor grote, internationale spelers, maar die zijn niet oneindig. De redding van de retailer is dat kleding en schoenen emotieproducten zijn die je wil zien, voelen en ervaren, er direct over wil kunnen beschikken. Daarom denk ik dat de offline kledingverkoop altijd een meerderheid zal behouden,” aldus Dirk Mulder, sectormanager Handel bij ING.

Omdat webshops marktaandeel gaan overnemen, heeft dat wel consequenties voor fysieke winkels. Met name winkels op c-locaties zullen het volgens ING moeilijk gaan krijgen en ketens gaan kritisch kijken naar hun vestigingsbeleid. Het gevolg? Minder winkels, hetgeen voornamelijk gevolgen zal hebben voor de onderkant van de markt. Volgens Mulder zijn een duidelijke focus, shopbeleving, een collectie en openingstijden die bij de doelgroep in de omgeving van de winkel passen en vriendelijk personeel erg belangrijk.”Bij de meeste retailers is vriendelijk personeel absoluut nog niet het geval. Service moet bovenaan staan. Daarmee kunnen fysieke winkeliers het verschil maken,” aldus Mulder.

Winkels op c-locaties doen er volgens de expert slim aan om het winkelgebied aantrekkelijk te maken, zodat zij het tij kunnen keren. Mulder: “Laatst sprak ik een modeondernemer in Zeeland. Door ontvolking, internet en economische crisis had hij de hoop bijna opgegeven. Dat is aan de ene kant waar, maar aan de andere kant kun je samen met andere ondernemers een winkelgebied aantrekkelijk maken. Mijn advies is: ga met de gemeente in overleg om retailers naar het gebied te trekken, overleg met hen over openingstijden, parkeermogelijkheden en wegaanwijzigingen. Ook dan geloof ik er heilig in dat het mogelijk is om op moeilijke locaties succesvol te zijn.”

De toenemende groei in online verkopen en de jacht naar online marktaandeel zullen volgens Mulder uitgroeien in een consolidatieslag, waarna een klein groepje de online markt zal gaan domineren. “Uiteindelijk denk ik dat het e-commerce landschap uit een aantal supergrote spelers gaat bestaan, zoals de Zalando’s en Amazon’s. Op basis van marketingpower en volledigheid zullen zij bovenaan de zoekmachine gaan komen.” Daarnaast zal er nog ruimte zijn voor diverse nichespelers en webshops van merken, maar voor kleinere webshops zal het volgens ING steeds moeilijker worden om succesvol via internet te gaan verkopen. Dat vergt namelijk forse investeringen en extra inspanning van de organisatie. De vraag is of dit extra omzet gaat opleveren, dan wel een verschuiving van offline naar online omzet teweeg brengt.

Daarom meent Mulder dat een webshop voor zelfstandigheden geen ‘bittere noodzaak’ is. Omdat de zoektocht van de consument naar een product steeds vaker online zal beginnen, is vindbaarheid op internet wel van groot belang. ”De mobiele telefoon wordt steeds belangrijker in het winkelproces. Als een consument in de stad loopt en bijvoorbeeld op zoek is naar een spijkerbroek van G-star, kan hij op zijn mobiele telefoon meteen zoeken welke winkels het merk verkopen, hoe dichtbij ze zijn, of de broek op voorraad is, welke acties er gelden en reviews lezen van andere consumenten. Daar ligt ook een stuk redding voor fysieke winkels, daar geloof ik heilig in. Daarom raad ik alle winkeliers aan om goed vindbaar te zijn en belangrijke informatie online te communiceren,” aldus Mulder.

http://www.ing.nl http://www.zalando.nl http://eu.vente-privee.com/vp4/Login/Portal.ashx

ING
Vente Privee
Zalando