De belangstelling voor webwinkels in Frankrijk groeit. Afgelopen jaar is het percentage consumenten dat via internet shopt met maar liefst 21 procent toegenomen. Dat is fors hoger dan de gemiddelde groei van 5 procent die elders in Europa wordt geboekt. Modewebsites zijn het meest populair onder Franse consumenten: maar liefst tweederde van de webwinkelaars bezoekt online kledingwinkels. Dat blijkt uit onderzoek van ComScore.
Jamie Gavin van Comscore zegt dat Frankrijk eindelijk haar achterstand aan het inlopen is waar het
high speed internet en internetpenetratiegraad betreft. In vergelijking met landen als Groot Brittannië, Duitsland en de Verenigde Staten bleef Frankrijk lange tijd achterop. Ook wijst hij op de huidige recessie waardoor mensen de tijd nemen om research te doen voordat zij tot een aankoop overgaan en internet gebruiken om prijzen te vergelijken. Vooralsnog heeft ComScore alleen informatie over het aantal bezoekers van de verschillende sites. Gavin hoopt dat voor het eind van dit jaar ook bekend zal worden hoeveel van die bezoekers ook daadwerkelijk tot een aankoop overgaan.
Uit het onderzoek blijkt dat in de maand juli van dit jaar 26,7 miljoen mensen in Frankrijk een webshop hebben bezocht. Van hen bezochten 16,4 miljoen een online kledingwinkel. Koploper onder de modeshops is het Franse warenhuis La Redoute met 6,8 miljoen bezoekers. La Redoute maakt deel uit van de PPR Group. Goede tweede is discounter Kiabi met 6,2 miljoen bezoekers. Kiabi heeft het afgelopen jaar een enorme groei doorgemaakt, bij de meting in juli 2008 trok de webshop volgens ComScore 2,6 miljoen bezoekers. Op drie staat 3 Suizzes met 4,7 miljoen bezoekers en Blancheporte.fr komt op de vierde plaats met 3,8 miljoen bezoekers, tegen 1,1 miljoen vorig jaar.
Beeld: Webshop Kiabi