• Home
  • V1
  • Leads
  • Farfetch creëert internationaal modeplatform

Farfetch creëert internationaal modeplatform

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Een tas van Dior of misschien schoenen van Giuseppe Zanotti bestellen vanuit de andere kant van de wereld en ze lokaal ophalen. Samen met elf ondernemingen uit België, die zich hebben aangesloten bij modeplatform Farfetch, wordt dit mogelijk gemaakt. Het bedrijf noemt het systeem 'click-and-collect'.

Enkele Belgische namen die zijn aangesloten bij de online winkel: SN3, Dany May en Coccodrillo.

“Ik kende de website al langer,” vertelt Robby Vekemans, directeur van SN3. Het bedrijf is een Antwerpse modeboetiek met confectiekleding en luxeaccessoires van designermerken. “We hebben

elkaar vervolgens tegelijk benaderd. Farfetch is een platform voor retailers over de hele wereld. Het is een goed initiatief om het bereik van je winkel te vergroten. Ook je klantenbestand groeit er mee. We hebben vroeger ook een webshop gehad, maar het is echt een aparte business die je erbij doet; daar zijn we dus mee gestopt. Farfetch is voor ons de beste mogelijkheid om ook online onze producten te verkopen.”

Farfetch wil enkel luxemerken

Op de website kunnen consumenten het land, de maat en het merk selecteren waarin ze een product willen bestellen. “Stel een mevrouw uit Saoudi-Arabië gaat naar de website op zoek naar een gele Dior tas. Wanneer ze deze gevonden heeft en erop klikt, krijgt ze te zien waar deze te koop is. Wanneer ze op 'bestel' drukt, krijgt de betreffende boetiek de bestelling binnen en gaat ermee aan de slag. De tas wordt ingepakt en verstuurd naar de klant,” aldus Vekemans.

Farfetch wil door middel van click-and-collect de fysieke en digitale distributie combineren en meer business creëren voor deelnemende bedrijven. “Met deze innovatie zijn we in staat om een groter bereik te halen dan traditionele click-and-collect services. Het systeem versterkt onze deelnemers door hun aanwezigheid op de wereld te vergroten en het bezoekersaantal van de fysieke winkel te laten toenemen,” vertelt oprichter en CEO Jos Neves aan RetailWeek.

Om deel uit te maken van de webshop moet een bedrijf wel aan bepaalde eisen voldoen. De belangrijkste is het aanbod in luxe merken. “Een T-shirt van een minder bekende lokale ontwerper wordt niet geaccepteerd. Het moeten zogeheten 'catwalkstukken' zijn,” vertelt een verkoper bij Dany May. Het bedrijf is een kledingzaak met winkels in Antwerpen en Brasschaat. De onderneming liep ook al een tijd rond met het idee om een webshop te beginnen. “Voor een online winkel moet je een grote investering doen. Farfetch was al af en is een goede webshop. We doen nu al voor het tweede seizoen mee,” aldus de verkoper.

Farfetch is opgericht in 2008 in Londen. Het bedrijf heeft inmiddels kantoren in Londen, New York, Los Angeles, Porto en São Paulo. Op dit moment zijn 300 luxe modewinkels bij het platform aangesloten, verdeeld over 26 landen. In totaal worden meer dan 2500 luxemerken aangeboden op de website. De Belgische deelnemende winkels – die zowel dames- als herenmode aanbieden - liggen in Antwerpen, Brussel, Gent, Luik en Verviers.

Dany May
Farfetch
SN3