Familie Lacoste verkoopt meerderheidsbelang

De Zwitserse retailgroep Maus Frères heeft een meerderheidsbelang genomen in het Franse kledingmerk Lacoste. Maus Frères had via dochtermaatschappij Devanlay al 35 procent in handen en heeft nu van de familie Lacoste een

extra pakket van 30,3 procent aangekocht. Het modebedrijf dat in 2011 een jaaromzet boekte van 1,6 miljard euro, wordt door de transactie gewaardeerd op 1 tot 1,25 miljard euro. Maus Frères biedt dezelfde voorwaarden voor de overige aandelen Lacoste die nog in het bezit zijn van de familie.

DeFamilie Lacoste verkoopt meerderheidsbelang overname is volgens Maus Frères de beste garantie op het voortbestaan van het merk. Binnen het Franse familiebedrijf was een machtsstrijd gaande tussen de erfgenamen. Topman Michel Lacoste moest onlangs het voorzitterschap afstaan aan zijn dochter Sophie Lacoste-Dournel. Michel Lacoste vocht de benoeming van zijn dochter aan en noemde het een "illegale machtsgreep" met medewerking van Maus Frères. Michel Lacoste is nu een van de aandeelhouders die zijn belang heeft verkocht.

Lacoste werd in 1933 opgericht door de vader van Michel, tennislegende René Lacoste. Het merk en het logo met de groene krokodil is wereldberoemd. Toch lijkt Lacoste langzaam los te komen van het iconische beeldmerk. In september werd over de eerste helft van dit jaar een omzetstijging van 25 procent gerapporteerd. CEO Christophe Chenut zei toen dat vooral de collectie zónder krokodil-logo het goed doet.

Maus Frères bestaat sinds 1902 en controleert winkelketens als Jumbo, Manor en Athleticum. In 1998 nam het Devanlay SA over, sinds jaar en dag producent voor Lacoste. Devanlay kocht daarop een minderheidsbelang van 35 procent in Lacoste, de overige 65 procent bleef eigendom van in totaal 22 leden van de familie. Maus Frères is gevestigd in Geneve en goed voor een jaaromzet van 4,4 miljard euro.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN