Expansie voor Ten Cate in Duitsland

Na verkooppunten in België, Luxemburg, Frankrijk en Engeland gaat de Nederlandse lingeriefabrikant Ten Cate nu ook voor grootschalige uitbreiding op de Duitse markt. Het bedrijf, dat dit jaar zijn 60e verjaardag viert, is

de dochteronderneming Ten Cate Fashion GmbH gestart en heeft een 14-koppig verkoopteam aangesteld om het land in te gaan.

Expansie voor Ten Cate in DuitslandAlgemeen directeur Wouter Brasem, financieel manager Martine Hundy en sales en operationeel manager Thomas Zwoer Schultschik gaan vanuit de recent geopende showroom in Düsseldorf de expansie van Ten Cate ondergoedmode, Tweka Badmode, TC Wow en Lief! Lifestyle ondergoed en zwemkleding – waarvan Ten Cate de licentie in handen heeft – leiden. Binnen drie jaar verwacht Ten Cate 500 verkooppunten te hebben in Duitsland. “Dat is een realistische doelstelling,” aldus algemeen directeur Jan-Willem van Nijendaal.

Dat de economie er op dit moment in Duitsland beter voorstaat dan in Nederland, helpt volgens Van Nijendaal ook mee, maar de logistieke voordelen en overeenkomsten in de doelgroep waren doorslaggevend voor de keuze om uit te breiden in Duitsland. “Duitsland sluit geografisch gezien het beste aansluit op Nederland. Ook qua productinvulling is Duitsland nagenoeg gelijk aan Nederland. De pasvorm en het smaakpatroon van de Duitse en Nederlandse consument komen overeen. Daarbij komt nog eens dat Nederland, ondanks al zijn kracht en glorie, toch beperkt is met 16 miljoen mensen. Als je je merken goed wilt benutten, moet je verder kijken dan je verzorgingsgebied en ben je afhankelijk van uitbreiding naar Frankrijk en Duitsland,” aldus de voorman.

Het bedrijf heeft zich de afgelopen jaren intenstief voorbereid op de expansie. De merken zijn vernieuwd en geactualiseerd, het bedrijf is op zoek gegaan naar ervaren bodyfashion verkopers en heeft onderzoek gedaan op Duitse beurzen. “Op het gebied van design, prijs en vernieuwing zagen we dat er nog ruimte is voor een sterk aanvullend aanbod in bodyfashion op de Duitse markt. De reacties waren dusdanig bevredigend dat we besloten hebben om de stap te zetten,” aldus Van Nijendaal.

Om de uitbreiding tot een succes te maken, ligt hetzelfde plan klaar dat Ten Cate 60 jaar geleden voor Nederland bedacht. Van Nijendaal: “We hebben geen grote ambities om in alle warenhuizen te liggen, maar we hopen in Duitsland mee te kunnen spelen met een bescheiden rol door ons te richten op de onderscheidende, gespecialiseerde zelfstandig detaillist. Door samenwerking met en sterke ondersteuning van speciaalzaken hopen we op lokaal niveau succesvol te worden.”

Ten Cate werd in 1952 opgericht als pantymerk. Later specialiseerde het bedrijf zich in lingerie. Momenteel liggen de merken Ten Cate, Tweka en TC Wow in zo’n 1400 winkels. Het bedrijf heeft ook de licentie in handen van Lief! Lifestyle voor ondergoed en badkleding. In Duitsland is Ten Cate vertegenwoordiger van alle productlijnen van Lief! Lifestyle.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN