• Home
  • V1
  • Leads
  • Eskimo: na ruim 100 jaar een eigen winkel

Eskimo: na ruim 100 jaar een eigen winkel

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

"De uitstraling die we neer willen zetten, kun je vergelijken met een linnenkast. Alles in deze kast is netjes geordend en wanneer je hem opentrekt, komt de geur van fris gewassen linnengoed je tegemoet. Veel mensen ervaren deze geur als een soort guilty pleasure. We hebben bij ons winkelconcept

deze gedachte als uitgangspunt genomen,” vertelt general manager Ingrid Macours van het Belgische ondermodelabel Eskimo. Het bedrijf in ondermode, garen en breiwol, is al 108 jaar op de markt. Eind juni opende Eskimo zijn eerste flagshipstore. Het filiaal werd vorige week voor het grote publiek nogmaals feestelijk geopend.

“Met ons nieuwe winkelconcept willen we de klant welkom heten in een gezellige en huiselijke sfeer,” vertelt Macours. Het filiaal aan de Langemunt in Gent is ingericht met houten meubelstukken op een witte plankenvloer, kleuraccenten met frisse kleuren als blauw, en met een retro knipoog. “Eskimo is een merk met geschiedenis en dat moet uiteraard terugkomen in het interieur. Zo hebben we de kassa beplakt met oude tegeltjes die vroeger overal op de vloeren lagen. Dit concept is, naast onze nieuwe winkel, te vinden bij een aantal shop-in-shops in Galeria Inno.”

Eskimo richt winkel in met de 'linnenkast-gedachte'

Eskimo wil met zijn eerste flagshipstore het contact met de consumenten versterken. “Wij vinden het belangrijk om de dialoog met onze klanten aan te gaan. Zo kunnen we de wensen van de consument sneller meenemen in de ontwerpen en de productie van de volgende collecties.” De onderneming noemt zijn producten 'close to me', wat staat voor een emotioneel en intiem product. “Ons aanbod bestaat voornamelijk uit onder- en nachtmode. De kledingstukken worden in de slaapkamer gedragen en tijdens de momenten dat je met het gezin samen bent, zoals 's morgens aan de ontbijttafel. Deze momenten hebben voor mensen een intieme en emotionele waarde. Het is van belang dat de klant zich prettig voelt in de kleding die hij op deze momenten aanheeft. Wij spelen hier graag op in, met bijvoorbeeld de zachtheid en elasticiteit van de stoffen.”

Waarom de Belgische onderneming nu pas voor een eigen winkel kiest, legt Macours uit: “We zijn in 1906 ontstaan als een lokale ondernemende winkel aan de Sint Jacobsmarkt in Gent. In de jaren '40 en '50 zijn we geevolueerd naar een groothandel. In die tijd werden de boetieks steeds belangrijker. Vroeger had iedere stad zijn eigen speciaalzaken, maar die werden langzaam overgenomen door (inter)nationale ketens. Door het wegvallen van zelfstandige ondernemers nam het aantal verkooppunten van ons af. Dit proces gaat nu nog door. In het algemeen worden de winkelstraten op dit moment gedomineerd door internationale winkelketens en zijn er steeds minder onafhankelijke detailisten. Dit zorgt voor leegstand. Omdat wij contact met het stadscentrum zo belangrijk vinden, willen we deze lege plekken aan gaan pakken. Na lang getwijfeld te hebben, kozen we om een eigen winkel te openen.”

Inmiddels heeft het bedrijf verkooppunten in binnen- en buitenland. Eskimo noemt zichzelf een 'familie van merken'. Original Eskimo is een collectie die linkt naar de muziekwereld. Deze lijn heeft retro inspired boxershorts, basic shirts, truien en jumpsuits. Dodoo en Nightlife zijn capsulecollecties met hetzelfde idee: meer modegevoelige kledingstukken van hogere kwaliteit. Dodoo is voor kinderen en Nightlife voor jong-volwassenen.
“Wij doen onze design en aankoop in België, waar we rond de 350 tot 400 verkooppunten hebben. Frankrijk heeft ongeveer 300 punten van verkoop en in Nederland wordt Eskimo op 125 plekken verkocht. We hebben een export op kleine schaal naar Duitsland, Spanje, Italië en Libanon. In 2011 hebben we onze webshop geopend.” Voor de toekomst kijkt Eskimo naar geschikte kandidaten die het merk willen verkopen.

Eskimo