Escada: ‘De branche heeft weer vertrouwen in ons’
bezig met laden...
E
De strategie blijkt een succes. Het Duitse modelabel is nog steeds niet op een break-even point, maar de omzet steeg het afgelopen jaar met 7 procent naar 300 miljoen euro en het ziet er naar uit dat die stijging aanblijft. Op dit moment is twee derde van de omzet afkomstig van de Escada lijn en een derde van de Escada Sport collectie. Op middellange termijn verwacht de CEO een omzet van 500 miljoen euro te generen, hoewel ook dat nog ver onder het bedrag is dat Escada opbracht in haar topjaren en nog te weinig om weer winst te maken.
Toch durven ook retailers en warenhuizen weer in zee te gaan met Escada. In het toonaangevende Berlijnse warenhuis KaDeWe heeft Escada nu de grootste shop-in-shop oppervlakte. “Escada’s imago heeft duidelijk geleden onder het faillissement,” geeft Sälzer toe in een interview met de Duitse krant Die Welt. “Maar zowel de branche als de consument heeft het vertrouwen in het merk teruggekregen.”
Ondanks alles noemt Sälzer het faillissement van Escada in 2009 ‘een bevrijding’, omdat het merk daardoor opnieuw kon beginnen. Slechts vijf dagen nadat het merk falliet was verklaard, verkocht curator Christian Gerloff Escada aan investeerdersbedrijf dat eigendom is van een Indiase staalmagnaat Lakshmi Mittal.
"Ons faillissement was een bevrijding" |
Op dit moment heeft Escada 1100 verkooppunten in 80 landen. In de Benelux heeft het Duitse merk ongeveer 73 verkooppunten, waarvan 5 eigen winkels en 3 shop-in-shops in Nederland en 1 outlet in België.
Foto's: Jonathan Saunders voor Escada Sport Resort 2012