• Home
  • V1
  • Leads
  • Escada: ‘De branche heeft weer vertrouwen in ons’

Escada: ‘De branche heeft weer vertrouwen in ons’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Duitse luxemerk Escada, ooit groot geworden met luxe en glamour, opent volgende week met de nieuwe Escada sportlijn de Fashion Week in Berlijn. Maar de gouden knopen waar het merk in de jaren 80 groot mee werd, zullen we niet

terugvinden in de collectie.

E

scada, dat in 1978 door Margaretha en Wolfgang Levy werd opgericht, ging twee jaar geleden falliet na jaren van tegenvallende verkooppcijfers, wanbeleid, frequente wijzigingen in de directie en een aantal grote fashion faux pas. Dankzij een geldinjectie van een Indiaas investeringsbedrijf kon het bedrijf datzelfde jaar nog een comeback maken, maar de ooit zo geliefde gouden knopen moesten het veld ruimen. Escada moest met zijn tijd meegaan, zo vond Bruno Sälzer, CEO van het merk. En dus kwam er vorig jaar een nieuwe sportlijn, luxe en glamour maakte plaats voor nieuwe materialen en moderne prints en de prijzen werden verminderd met 20 procent.

De strategie blijkt een succes. Het Duitse modelabel is nog steeds niet op een break-even point, maar de omzet steeg het afgelopen jaar met 7 procent naar 300 miljoen euro en het ziet er naar uit dat die stijging aanblijft. Op dit moment is twee derde van de omzet afkomstig van de Escada lijn en een derde van de Escada Sport collectie. Op middellange termijn verwacht de CEO een omzet van 500 miljoen euro te generen, hoewel ook dat nog ver onder het bedrag is dat Escada opbracht in haar topjaren en nog te weinig om weer winst te maken.

Toch durven ook retailers en warenhuizen weer in zee te gaan met Escada. In het toonaangevende Berlijnse warenhuis KaDeWe heeft Escada nu de grootste shop-in-shop oppervlakte. “Escada’s imago heeft duidelijk geleden onder het faillissement,” geeft Sälzer toe in een interview met de Duitse krant Die Welt. “Maar zowel de branche als de consument heeft het vertrouwen in het merk teruggekregen.”

Ondanks alles noemt Sälzer het faillissement van Escada in 2009 ‘een bevrijding’, omdat het merk daardoor opnieuw kon beginnen. Slechts vijf dagen nadat het merk falliet was verklaard, verkocht curator Christian Gerloff Escada aan investeerdersbedrijf dat eigendom is van een Indiase staalmagnaat Lakshmi Mittal.

"Ons faillissement was een bevrijding"
Sindsdien is Megha Mittal, de 34-jarige schoondochter van Mittal een van de bestuursleden van Escada. “Voor mij was het een droom die uitkwam,” zegt Mittal, die na de deal voor honderd duizenden euro’s aan kleding van het merk insloeg. Naar verluidt heeft de familie 70 miljoen euro voor het bedrijf betaald en nog eens 30 miljoen euro voor de ontwikkeling van het merk.

Op dit moment heeft Escada 1100 verkooppunten in 80 landen. In de Benelux heeft het Duitse merk ongeveer 73 verkooppunten, waarvan 5 eigen winkels en 3 shop-in-shops in Nederland en 1 outlet in België.

Foto's: Jonathan Saunders voor Escada Sport Resort 2012

Berlijn fashion week
ESCADA
Mercedes Benz Fashion Week