Eerste lesjaar Jean School van start met 18 denim-idolaten

In Amsterdam is de eerste denimopleiding ter wereld van start gegaan. De Jean School is een samenwerking tussen het platform House of Denim en het ROC van Amsterdam, een opleidingsinstituut op mbo-niveau (middelbaar beroepsonderwijs).

Studenten leren in drie jaar tijd alle ins en outs van het vak en mogen zich daarna denim developers noemen.

“HetEerste lesjaar Jean School van start met 18 denim-idolaten is mijn ambitie om de nieuwe generatie denimontwerpers en -ontwikkelaars op te leiden,” vertelt James Veenhoff, de drijvende kracht achter jeansplatform House of Denim en initiatiefnemer van de Jean School. “Het is heel specifiek, dus echt anders dan een modeopleiding. Daarom zijn we ermee begonnen.” Na een succesvolle pilot eerder dit jaar kwamen er bijna dertig aanmeldingen binnen. Aan de hand van persoonlijke gesprekken en een ontwerpopdracht zijn er uiteindelijk achttien leerlingen geselecteerd.

De studenten beschikken over een groot atelier dat speciaal voor de nieuwe opleiding is ontworpen. De praktijkgerichte lessen worden verzorgd door vaste docenten van de mbo-opleiding. Ontwerpen, naaien, pasvorm, sales, weven, wassen en behandelen – alle facetten van het jeanssegment komen aan bod. Grote spelers als Levi’s, Hilfiger, Scotch & Soda en Denham zijn blij met de komst van de eerste jeansopleiding. Zij participeren in het onderwijsprogramma door gastcolleges, bedrijfsbezoeken, opdrachten en stageplekken aan te bieden. Zo zijn er om de week gastcolleges van inspirerende mensen uit de industrie, die hun expertise en persoonlijke ervaringen met de studenten delen.

Duurzaamheid is een belangrijk aspect van de Jean School. De jeansindustrie is zeer vervuilend, tijdens de productie wordt heel veel water gebruikt en chemicaliën. Vervolgens belanden de spijkerbroeken soms voor nog geen twintig euro in de winkel. Dat kan echt niet, vindt Veenhoff. Hij wil de studenten aanmoedigen om na te denken over nieuwe concepten voor een schonere, drogere en slimmere industrie.‘Towards a brighter blue’ is het motto.

Onder belangstelling van pers, vonden vorige week donderdag de eerste gastcolleges plaats. Sprekers Alex Jaspers (Scotch & Soda, Amsterdams Blauw), Menno van Meurs (van de Amsterdamse denimwinkel Tenue de Nîmes) en Wouter Munnichs (oprichter van de blog Long John) deelden hun liefde voor het product met de eerste lichting studenten. De drie denimexperts sloten hun college af met de woorden: “Jullie zijn de ambassadeurs van de Jean School, wees er trots op. We hopen jullie over drie jaar allemaal terug te zien in een leuke functie bij één van onze bedrijven.”

Natasja Admiraal

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN