• Home
  • V1
  • Leads
  • Eerste Europese winkel Trelise Cooper open

Eerste Europese winkel Trelise Cooper open

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Vrolijk, vrouwelijk en sexy, dat is de damesmode van Trelise Cooper. Het merk komt uit Nieuw-Zeeland en is gestaag de wereld aan het veroveren. FashionUnited sprak ontwerpster Trelise Cooper aan de vooravond van de opening

van de brand store in Amsterdam, tevens de eerste winkel in Europa.

Op het hoofdkantoor van Trelise Cooper begint iedere werkdag met een ritueel. Alle 75 werknemers komen samen, er worden kaarsen aangestoken en wierrook gebrand, naar muziek geluisterd en voorgelezen. “Het gaat erom de dag positief te beginnen,” zegt Cooper. “Werken in de modebranche brengt veel stress en deadlines met zich mee. Dit ritueel biedt rust in de werkdag en door de verhalen en gedichten die worden voorgelezen maak je echt contact met je collega's.”

Trelise Cooper -autodidact, blonde krullen, warme stem- is geen nieuwkomer in de mode. Zij is getrouwd met een textielfabrikant en had begin jaren 80 al twee goedlopende winkels met haar eigen merk in Nieuw-Zeeland. Na de geboorte van haar zoon besloot zij er een paar jaar uit te stappen om in 1997 haar merk opnieuw te lanceren. “Mode in Nieuw-Zeeland is van oudsher vrij donker, streng en intellectueel,” zegt Cooper. “Vergelijkbaar met labels als Ann Demeulemeester, Martin Margiela of Comme des Garçons. Hoewel ik die stijl ook met veel plezier gedragen heb, groeide het verlangen naar vrolijker en kleurrijker mode. Mijn label vertegenwoordigt mijn joie de vivre en het heeft iets flirterigs, maar ik zoek tevens de spanning op tussen vrouwelijkheid en kracht.”

Sinds de herlancering is het merk stevig gegroeid. Er zijn drie kledinglijnen: Trelise Cooper, Cooper by Trelise en Trelise Cooper Kids (die laatste scoort in China erg goed) en verder interieurtextiel en een parfum. Binnenkort wordt het aanbod uitgebreid met een sieradelijn, in licentie geproduceerd door New Zealand Mint. Het merk wordt wereldwijd verkocht en veel gedragen door beroemdheden. Vermeldenswaard is de anecdote over actrice Julia Roberts die in 2002 in een keer de complete zomercollectie aanschafte.

In Europa heeft het label verkooppunten in Groot-Brittannië, Frankrijk en Italië, maar nog geen eigen winkels. Het is dankzij de Nederlandse licentiepartner Ventures Valley dat die primeur nu naar Amsterdam gaat. “Deze opening is hun verdienste,” zegt de ontwerpster, “zij geloven in het merk en begrijpen mijn filosofie en alle nuances van het label.” Ventures Valley laat via email weten zich voorlopig te concentreren het openen van meer eigen winkels. 'Dat wil niet zeggen dat van wholesale geen sprake is, maar dat daarmee voorzichtig wordt omgegaan. Trelise Cooper is een bijzondere ontwerper met een bijzonder verhaal en dat koesteren we.'

Cooper zelf hoopt dat het merk in Europa nu fors kan uitbreiden. “We hebben een agent in Los Angeles die regelmatig naar de beurs in Parijs gaat om zo de Europese markt te bedienen en we zijn vertegenwoordigd in Ierland en Groot-Brittannië, maar er is nog volop ruimte om te groeien.” De recessie heeft er op de Amerikaanse markt flink ingehakt dus daar doet men het nu even rustiger aan. Verder heeft zij hoge verwachtingen van de kindermode in China.

Trelise Cooper Amsterdam is een paar weken geleden in stilte open gegaan. Op dinsdag 5 oktober is een officiële opening in bijzijn van de ontwerpster en de ambassadeur.

Foto's: Trelise Cooper zomercollectie 2011, de kindermode op de catwalk en de ontwerpster zelf.

trelise cooper