Eerste editie Global Denim Awards: 'Het lag al zes jaar op de plank'
bezig met laden...
"Eigenlijk willen we graag denimweverijen wat meer in de spotlight zetten. De stoffenontwikkelaars zijn vaak bezig met innovaties en ontwikkelingen - op gebied van duurzaamheid bijvoorbeeld - maar merken doen daar niet altijd wat mee. Anderzijds zijn ontwerpers vaak onervaren met denim. Daarom wilden we de ontwerpers en de weverijen aan elkaar koppelen."
Hoe lang duurde het om het concept te ontwikkelen?
"Nou, ik had het idee al zes jaar. Het ging rollen toen we bij HTNK het concept vorig jaar voorlegden aan Kingpins. We werden gekoppeld aan e3. Dat Amerikaanse bedrijf, gespelialiceerd is in duurzaam katoen, zei meteen 'ja'. e3 sponsort de awards. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de prijs: 10.000 euro."
De Global Denim Awards koppelt zes ontwerpers aan zes denimweverijen uit zes verschillende landen: Candiani Denim, Royo Textile, ITV Denim, Bossa, Orta Anadolu en Prosperity Textile. Hoe werden de weverijen geselecteerd?
"We zochten vooruitstrevende weverijen die zich inzetten voor duurzaamheid. Nu hebben we zes enthousiaste stoffenfabrikanten gevonden, maar volgend jaar zijn dat er misschien wel tien of vijftien."
En de ontwerpers?
"We hebben in eerste instantie aan de weverijen gevraagd of zij suggesties hadden. We waren erg benieuwd of ze zouden zeggen: 'Ja, wauw, je moet deze ontwerper benaderen'. Maar het bleek dat ze die contacten helemaal niet hebben. Wij van HTNk hebben aangeboden te helpen, we zijn immers gespecialiseerd in het spotten van talent. We zochten ontwerpers die al een aantal jaar afgestudeerd zijn, ervaring hebben opgedaan en een eigen collectie hebben of gaan ontwikkelen. Ze zijn dus niet in dienst van een merk. Vervolgens hebben we gekeken welke ontwerpers uit het land van de weverijen, het beste bij die bedrijven pasten, qua smaak. In China is het bijvoorbeeld Anneloes van Osselaer geworden. Zij werkte tot voor kort in Beijing bij Bestseller, maar was net toe aan een volgende stap in haar carrière. We benaderden haar precies op het juiste moment. En het is toeval dat ze Nederlands is. Ze paste gewoon perfect in het profiel."
"Nee, dat viel wel mee. We wisten meteen dat we een aantal juryleden uit verschillende disciplines wilden. Natuurlijk dachten we meteen aan Diesel-oprichter Adriano Goldschmied,‘The Godfather of Denim’. Hij zit ook in de adviesraad van House of Denim, het platform voor vakmanschap en innovatie in de denimindustrie, waar de Jean School onder valt. Bij Kingpins werd Rene Strolenberg naar voren geschoven, één van de eigenaren van de Amsterdamse denimwinkels Tenue de Nîmes. Verder hebben we Jason Denham, ontwerper van jeansmerk Denham. En we wilden een journalist, dat is Norma Quinto geworden. Zij werkte tot voor kort bij WWD. Het zijn allemaal mensen met een blauw hart.
De ontwerpers presenteren volgende week woensdagmiddag hun collectie aan de jury. De juryleden beoordelen het concept, de innovatie en duurzaamheid en natuurlijk het creatieve niveau van de designs."
Wordt de Global Denim Awards een jaarlijkse prijs?
"Zeker, het gaat ieder jaar terugkomen. We willen dat dit de Grammy's of Emmy's voor de denimindustrie worden. En we breiden uit, het heet namelijk niet voor niets 'Awards', in meervoud. Volgend jaar willen we daarom een Lifetime Achievement Award uitreiken. Ook denken we aan een prijs voor de beste winkel en denim student.”