Een wereld zonder... webshops
bezig met laden...
Webshops maken zaken doen goedkoper
Het begin van de webshops hangt samen met het moment datMet de komst van Google (1997) werden de websites van bedrijven makkelijker vindbaar. Veel firma's gingen flink investeren in hun webshops. Het voordeel van een webshop was de goedkopere manier van verkopen in vergelijking met fysieke winkels. Online werden producten steeds goedkoper aangeboden, waardoor de kostprijs steeds lager werd. Fysieke bedrijven gingen hieronder lijden en namen de stap om ook online te gaan. Het vertrouwen steeg en de online aankopen bleven stijgen.
Belgische webshops hebben grote achterstand
In België heeft het wel iets langer geduurd voordat webshops populair werden. “Ik durf te stellen dat de Belgische e-commerce nog altijd een jaar of 4 achterligt op de Nederlandse e-commerce,” aldus Ankie Duis van Neuf Mois Belle. “Pas toen bedrijven in België zagen dat grote internationale spelers op de markt kwamen zijn ze echt in actie gekomen. Ik denk zelf dat de komst van Zalando hier een grote rol in speelt. Door de massale tv-reclame werden consumenten gestimuleerd om online te shoppen en kregen bedrijven het benauwd.” Duis begon in 2010 haar webshop voor zwangerschapskleding terwijl in België weinig bedrijven een online winkel hadden. De webshop is actief in Nederland, België en Frankrijk met merken als Mama Licious en Esprit. “Men verklaarde mij dan ook voor gek om een webshop te starten. In vier jaar tijd is de omzet verviervoudigd en het bezoekersaantal gestegen met 270 procent.”
De belangrijkste reden voor de online terughoudendheid van de Belgische consumenten is hun afwachtende karakter. “Belgen zijn heel traditiegetrouw en gaan niet zo snel op zoek naar iets nieuws. In dit geval blijven ze liever naar de winkel gaan dan dat ze online iets kopen,” zegt Patricia Ceysens van Be-commerce, een vereniging van e-commerce bedrijven. De Belgen die online iets kochten, deden dat via buitenlandse webshops, omdat in eigen land niet zo veel webshops waren. Daarbij waren de online winkels van het buitenland veel verder dan Belgische. “Zij zaten al in de volwassen fase toen België nog in de groeifase zat,” voegt Duis toe. Omdat Neuf Mois Belle inzag dat België nog zo weinig open stond voor e-commerce heeft het bedrijf juist geredeneerd dat ze het buitenland direct nodig had om voldoende te kunnen groeien.
De andere motieven voor weinig online activiteit van Belgische bedrijven zijn de 'beperkte' afstand en het klimaat. Ceysens vertelt dat België te maken heeft met een dens winkelaanbod, wat wil zeggen dat de kleine oppervlakte van het land zorgt voor een kleine afstand tussen winkels en consumenten. “In andere landen heb je gebieden waar mensen heel ver moeten reizen voor de winkels; België heeft dat eigenlijk niet. Belgen gaan daarom liever naar de winkel.” Daar komt bij dat het land niet te maken heeft met extreme weersomstandigheden, wat de wil om naar bijvoorbeeld nieuwe kleding te gaan kopen, niet belemmerd. “In het Noorden van Europa lopen webshops beter, omdat mensen niet naar de winkels gaan door de koude weersomstandigheden.”
Belgen gaan nog steeds liever naar de winkel
Sinds 2013 is de Belgische e-commerce echt gaan groeien. Be-commerce meldde een groei van ruim 25 procent, wat de grootste stijging ooit was. Alle Belgische webshops hadden afgelopen jaar een gezamenlijke omzet van een kleine 2 miljard euro. Volgens zowel Ceysens als Duis is voor bedrijven de combinatie tussen een webwinkel en fysieke winkel het meest succesvol. De eigenaresse van Neuf Mois Belle vertelt: “Momenteel komen er vooral veel webshops bij. We zitten in een volle expansiefase. Dit terwijl er in het buitenland eerder een trend ontstaat van consolidatie van webshops en het wegvallen van kleinere spelers. In België hebben de webshops met een fysiek winkelpunt of showroom in mijn ogen wel de beste kansen om te slagen.”
Zonder webshops zou er voor de Belgen nog geen man overboord zijn. Ze blijven het allerliefste naar de winkel gaan. Dus het simpelste alternatief is de fysieke winkel. Ceysens sluit af: “Uit Europees consumentenonderzoek van vastgoedadviseur CBRE is gebleken dat de Belg het meest gecharmeerd is van fysieke winkels. 80 procent van de Belgen gaat liever naar de winkel om kleding te passen voordat ze iets kopen. Ze kunnen het daarom waarderen als de online bestelling in de winkel afgehaald kan worden.”
De volgende aflevering van ‘Een wereld zonder…’ verschijnt over twee weken op FashionUnited.be.