Een wereld zonder… sneakers
bezig met laden...
Michaël Schockaert van trendwebsite Belmodo: “Een wereld zonder sneakers zou vooral een wereld zijn met minder comfort, minder kleur en chagrijnige mannen.”
Van sportschoen tot sneaker
De Amerikaanse acteur James Dean maakte van de Converse sportschoen in de jaren '60 een heuse trend door ze te dragen onder een Levi’s broek. Het imago van de sportschoen veranderde; het werd een casual item, genaamd sneaker. Vooral tieners hadden een paar sneakers aan hun voeten.
Tot die tijd domineerden de merken Converse, Adidas en Puma de sportschoenenmarkt. Converse was het eerste merk dat een sportschoen – in 1908- op de markt bracht. Nog geen tien jaar later werd de Converse All Star geïntroduceerd. De profbasketballer Chuck Taylor kreeg na zijn bekendmaking dat Converse zijn favoriete sportschoen was, een All Star versie naar zich vernoemd: de Chuck Taylor All Stars, ook wel Chucks, Conns of Connies genoemd.
De eerste concurrentie kwam in 1920 van Adolph Dassler – nu Adidas. Hij begon de productie van handgemaakte trainingsschoenen. Vier jaar later richtte hij samen met zijn broer Rudolph de Gebrüder Dassler Shuhfabrik op, maar zij gingen later met ruzie uit elkaar. Rudolf richtte de Puma Shuhfabrik op; een extra concurrent voor Adidas en Converse. In de daaropvolgende jaren ‘60 betrad Blue Ribbon Sport, later Nike – vernoemd naar de Griekse godin voor de overwinning- de markt.
Door de continue concurrentie hielden de merken elkaar scherp. Ze voelden de drang om te blijven innoveren. De Nike Air en Converse One Star waren enkele hoogtepunten uit de jaren ‘70. Deze ‘klassiekers’ werden een aantal jaar na de millenniumwisseling geherintroduceerd, even als de Converse Chuck Taylors. Nu heeft bijna iedereen wel een paar Nike’s of All Stars in zijn kast staan.
Voorkeur voor sneakers
De sneaker is ook in België voor mannen duidelijk een trend. Bij schoenketen Maniet en Luxus, is het sneakeraanbod voor de heren het grootst. Simpelweg omdat de heren de meeste sneakers kopen. Populaire sneakermerken zijn New Balance, Adidas en Vans. In de lente bestaat het aanbod bij de heren voor 64,45 procent uit sneakers; in de winter is dit 55,31 procent. Het percentage van de totale verkoop dat bestaat uit de sportieve schoenen is in de lente 63,38 procent en in de winter 55,01 procent.
'Een wereld zonder sneakers zou een wereld met chagrijnige mannen zijn'
Hoe zou de wereld uitzien zonder de sneaker? “Ik denk dat veel mannen misschien wel voor een loafer zouden kiezen,” vertelt Michaël Schockaert van trendwebsite Belmodo. “Ze zijn niet altijd even geschikt, maar zitten wel comfortabel en zijn iets nonchalanter dan nette herenschoenen. Bovendien zijn 'de instappers' makkelijk om aan te trekken.” Belgisch schoenbedrijf Maniet bevestigt deze opmerking. “In de zomer worden, naast sneakers, de mocassins het meest verkocht. In de winter ligt de voorkeur van de klanten bij de leren schoenen,” licht manager Pascale Vanderplancke-Maniet toe.
Zonder sneakers zouden de Belgische mannen een probleem hebben. “Mannen hebben minder keuze qua schoensoorten. De sneaker is daarom ideaal voor mannen die niet altijd een klassieke herenschoen willen dragen. Wanneer ze wel een klassiek maatpak dragen, hebben niet ongelooflijk veel keuzes om iets aan hun outfit toe te voegen als eyecatcher. Als ze dan kiezen voor een leuke, kleurrijke en opvallende sneaker dan kiezen ze voor comfort en hebben toch iets opvallends tegelijkertijd. Vandaar ook het succes van alle sneakers in fluorkleuren denk ik,” aldus Schockaert.
De mede-eigenaar van Belmode voegt als laatste toe: “De sportswear trend is nu ook al een aantal seizoenen hot en de sneakers borduren verder op deze trend. Een sneaker is natuurlijk geen sportschoen, maar het lijkt er wel enorm op. Een echte trend zou ik het niet noemen, eerder een revival. Want een sneaker -al zeker voor mannen- is er altijd wel geweest de voorbije jaren.”
De volgende aflevering van ‘Een wereld zonder…’ verschijnt over twee weken op FashionUnited.be.