Duurzame modebedrijven bekroond

Om het tienjarig jubileum van Textile Exchange te vieren - een organisatie die zich inzet voor voor de productie van biokatoen - heeft de instelling tien bedrijven geselecteerd die goed op weg zijn om de textielindustrie duurzamer te maken.

Onder de winnaars bevinden zich de modebedrijven: het Franse schoenenmerk Veja, C&A, H&M en Nike.

TextileDuurzame modebedrijven bekroond Exchange noemt de tien bedrijven 'Future sharpers'. "We wilden kijken hoe ver we zijn gekomen in tien jaar. We hebben in die tijd vooral geprobeerd om boeren die biokatoen verbouwen zichtbaarder te maken, maar we willen ook dat merken en retailers bewuster worden van duurzaamheid," schrijft de organisatie in de publicatie 'A Decade of Innovation in Textile Sustainability 2002 - 2012'.

De textielbedrijven zijn geselecteerd door Textile Exchange aan de hand van een aantal criteria. Zo moeten de bedrijven ofwel een early adopter zijn op het gebied van biologisch katoen, ofwel een succesvol, landurige ‘milieuvriendelijk katoen-strategie’ hebben; katoen die geteeld is zonder gebruik van chemische stoffen als pesticiden, kunstmest of genetisch gemodificeerde zaden. De bedrijven moeten een grote afnemer zijn van de duurzame grondstof. En ook moeten de kandidaten voor de titel 'Future Sharper' maatschappelijk verantwoord ondernemen modieus maken.

H&M wordt volgens de organisatie steeds 'bewuster'. In samenwerking met leveranciers brengt de Zweedse modeketen ieder seizoen meer kledingstukken die gemaakt zijn van biokatoen of andere duurzame materialen. In september 2011 werd H&M door Textile Exchange bekroond tot duurzamemode-koploper. Het modebedrijf gebruikt sinds 2004 biologisch katoen. Vanaf 2007 biedt H&M kleding aan die gemaakt is van 100 procent biologisch katoen, en mode-items die voor de helft gemaakt zijn van duurzame materialen. De doelstelling voor het merk: vanaf 2020 enkel nog kledingstukken die gemaakt zijn van biokatoen.

C&A laat weten blij te zijn met de vermelding van de duurzame organisatie. Textile Exchange loofde de initiatieven van C&A in teeltregio's zoals India en de nauwe samenwerking van de onderneming met niet-gouvernementele organisaties.“Alleen met een langetermijnstrategie kunnen onze inspanningen rond de biokatoenteelt leiden tot een duurzame verbetering van het ecosysteem in de teeltregio's en van de levensomstandigheden van de boeren die er werken,” legt Phil Chamberlain, head of sustainable business development de strategie van C&A uit. Net als H&M wil ook de Nederlandse kledingketen wil conventioneel katoen vanaf 2020 volledig in de ban doen.

Foto: C&A

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN