• Home
  • V1
  • Leads
  • Duitse webshop Outfittery haalt 13 miljoen op

Duitse webshop Outfittery haalt 13 miljoen op

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De Duitse webshop Outfittery heeft 13 miljoen euro opgehaald voor expansie in Europa en uitbreiding van de eigen mannenmodelijn. Highland Capital Partners Europe, Holtzbrinck Ventures, Mangrove Capital Partners, High-Tech Gründerfonds, RI Digital Ventures en Kreativwirtschaft investeren in het bedrijf dat

in 2012 in Berlijn is opgericht. Het is niet bekend hoe groot de totale investering is die sinds de oprichting in Outfittery is gestoken. Wel bekend is dat investeringsmaatschappijen Venture Round en Series A hiervoor kapitaal hebben geleverd.

Outfittery richt zich primair op mannen

Outfittery is gestart door twee vrouwelijke ondernemers, Anna Alex en Julia Bosch en komt voort uit een start-up die oorspronkelijk Paul Secret werd genoemd. De modewebshop richt zich primair op mannen en biedt iedere klant een online stylist of personal shopper die helpt een keuze te maken uit het aanbod. De multibrand webshop verkoopt kleding, schoenen en accessoires van zo'n 150 bekende merken waaronder Gant, Levi's, Tommy Hilfiger, Jack & Jones en Strellson.

Bij een eerste bezoek aan de site wordt via een een vraag-antwoord systeem met afbeeldingen de kleedstijl van de mannelijke klant bepaald. Vervolgens krijgen klanten een 'persoonlijke' stijl expert aangewezen die hem verder helpt. Voor deze persoonlijke aanpak heeft Outfittery op een werknemersbestand van honderd man, maar liefst vijftig - vooral vrouwelijke maar ook een handvol mannelijke - stijl experts in dienst die klanten kunnen adviseren. Consumenten krijgen de kleding kosteloos thuisgestuurd en betalen alleen wat zij willen houden. Ook terugsturen (of laten ophalen) is gratis. Outfittery zegt in twee jaar tijd een klantenkring van ruim 100 duizend te hebben opgebouwd.

Cuciaal voor toekomstige winstgevendheid voor Outfittery is dat het bedrijf erin slaagt om het retourpercentage omlaag en de omzet omhoog te krijgen. Hoewel het gratis verzenden en terugsturen het aantal bestelde artikelen flink kan opstuwen, is het ook een fikse kostenpost. Voor een online gigant als Zalando (toevallig ook Duits) is een retourpercentage van 50 procent bijvoorbeeld heel normaal.

Outfittery