Düsseldorf neemt afscheid van CPD

Na meer dan dertig jaar valt het doek voor CPD. De Düsseldorfse modebeurs, die in zijn soort vele jaren de grootste ter wereld was, neemt afscheid van het modegebeuren en geeft zich gewonnen door het grote aantal showrooms in de stad

en door Berlijn als nieuwe Duitse modehoofdstad. Maar elk einde is ook een nieuw begin.

MeDüsseldorf neemt afscheid van CPD t een lach en een traan neemt organisator Igedo Company definitief afscheid van het Düsseldorfse beurslandschap en van de naam CPD. De laatste editie van 4 tot en met 6 februari, heeft 400 exposanten en 12.300 bezoekers getrokken. Vergeleken met de vorige editie van de beurs, in juli 2011, was het aanbod op de beursvloer overzichtelijker, maar er bleef ook heel wat ruimte onbezet. Highlight was de Turkse designer Ümit Ünal met zijn nieuwe collectie 'Nameless Birds'. Elf jaar geleden was hij voor het eerst op de CPD en begon hij zijn carrière. Nu toonden topmodellen Cole Mohr, Marc Eggers en Keno Eckert-Ludwig zijn nieuwste creaties in de catwalk-area.

Ook Katrin Wieschenkämper, met haar label Kaethe Maerz, is een van de exposanten die jarenlang aanwezig was op CPD. Het was voor de in Düsseldorf geboren ontwerpster belangrijk, haar collecties regelmatig in haar geboorteplaats te kunnen tonen. “Maar het belangrijkste is, dat je je aanwezigheid laat zien. Uiteindelijk kan dat ook op een andere beurs,” zegt ze. Het einde van CPD is geen verassing voor Wieschenkämper. Volgens haar hadden de organisatoren al jaren geleden een concept moeten ontwikkelen dat de beurs duidelijk neerzet als platform voor alternatieve, avantgardistische en innovatieve designermerken. De ontwerpster verheugt zich op de opvolger, The Gallery, die deze zomer van start gaat en zich uitsluitend toelegt op design-georiënteerde, moderne collecties op het gebied van avantgarde en accessoires, en die zich inhoudelijk duidelijk distantieert van het aanbod dat CPD Signatures tot nu toe bood. Het aanbod op CPD werd al een aantal seizoenen duidelijk bepaald door avantgardistische collecties.

Nu de voorheen zo toonaangevende beurs verdwijnt, krijgt Düsseldorf weer de kans zich verder te ontwikkelen en zich nog duidelijker te positioneren als ordercentrum. Met meer dan 1.000 showrooms (een stijgende trend) zal de stad ook in de toekomst het Duitse ordercentrum blijven. Nieuwe impulsen komen er bijvoorbeeld van de Duitse modeonderneming Gerry Weber, die met de nieuwe locatie Halle 30 op een gebied van circa 14.000 vierkante meter een aantrekkelijk centrum voor 33 showrooms neergezet heeft. Een onderneming die zich daar ook presenteert, is Toni. Het Duitse modemerk koos voor het nieuwe showroomcomplex als centrum voor alle Europese verkoopactiviteiten en trainingen. "Jammer genoeg is de competentie van de beurs als internationale beurs de afgelopen jaren steeds verder afgenomen, zodat Düsseldorf nu alleen nationaal nog het belangrijkste communicatieplatform voor de grootste aanbieders in de handel en de industrie vormt,” zegt bedrijfsleider Enrico Tomassini. Het uitgebreide merkenaanbod was doorslaggevend voor de keuze voor de vestigingsplaats voor de nieuwe flagship-showroom van zijn onderneming. Terwijl er in Berlijn vooral jonge en exclusieve collecties getoond worden, richt Düsseldorf zich meer op het commerciële middensegment van de markt.

Voor de toekomst is het van belang, dat alle verantwoordelijken één lijn trekken en zich in het orderseizoen als één geheel presenteren, en niet proberen te concurreren met Berlijn. Al moet de stad het dan zonder het instituut CPD doen, toch is de branche ervan overtuigd dat het geld nog steeds verdiend wordt in Düsseldorf.

Van onze correspondent in Düsseldorf

Foto: CPD/Igedo Company

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN