Düsseldorf blijft belangrijke beurslocatie

De modebeurs CPD is dan wel verleden tijd, Düsseldorf blijft voor de internationale modebusiness nog steeds een aantrekkelijke modestad. In plaats van op een grote beurs concentreert de handel zich nu op kleinere de platforms

The Gallery, Supreme en Premium en op de meer dan 800 showrooms in de stad. Zowel de beurzen als de showrooms konden deze week rekenen op een flinke toeloop.

The Düsseldorf blijft belangrijke beurslocatieGallery werd de afgelopen twee seizoenen door organisator Igedo Company met succes geïntroduceerd tijdens de Fashion Week in Berlijn en vond na het einde van de CPD nu voor het eerst ook in Düsseldorf plaats. Het voormalige Amerikaanse consulaat bleek als locatie een succes dankzij korte afstanden, een aangename werksfeer en een overzichtelijke standindeling. Al op de eerste beursdag waren de ruimtes goed gevuld en de reacties enthousiast. Naast vele van de CPD bekende labels waren er ook nieuwkomers uit de modebranche te zien, zoals het nog jonge Duitse label Briseis Couture van ontwerpster Jacqueline Friedmann. Zij is met haar merk pas sinds kort op modebeurzen actief en heeft de keuze om met een stand aanwezig te zijn laten afhangen van de stad. “Düsseldorf past goed bij Briseis Couture. Het is hier niet zo experimenteel en schreeuwerig als in Berlijn. Klassieke en vrouwelijke ontwerpen doen het hier goed. Meestal worden wij verkocht in kleine modezaken die door de eigenaar zelf worden gerund. Dat soort inkopers verwachten we hier ook op The Gallery”, aldus Friedmann.

In samenwerking met de Nederlandse stichting Dutch Design Desk Europe werd er ook meer avant-gardistische mode gepresenteerd. Drie veelvuldig onderscheiden creatieve designers uit verschillende genres, die het thema mode op interdisciplinaire wijze benaderen, kregen de gelegenheid om hun werk op de beurs te tonen. Een van hen was couturier Christian Lagerwaard, die de beurs gebruikte om contacten te leggen en zijn ontwerpen bij producenten en licentienemers onder de aandacht te brengen.

Waar The Gallery meer behoudend is, richt de beurs Supreme zich op meer trendy mode uit het duurdere segment. Voor jonge, hippe labels konden bezoekers terecht op Premium. Deze specialisatie in moderichtingen was de afgelopen seizoenen ook al zichtbaar. De stad kan op die manier gericht professionele inkopers uit de verschillende genres aanspreken en blijft met de talrijke showrooms aantrekkelijk voor nationale en internationale bezoekers. Om dat ook zo te houden, communiceren de organisatoren intensief met elkaar. “We moeten eenheid uitstralen, anders raken inkopers snel geïrriteerd en blijven ze in de toekomst weg”, zegt Aline Schade, organisatrice van Supreme.

Van onze correspondent in Düsseldorf

Foto: The Gallery/Igedo Company

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN