• Home
  • V1
  • Leads
  • Dochters Kaat Tilley geven label nieuw imago

Dochters Kaat Tilley geven label nieuw imago

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Re

bekka en Epiphany Vanderhaeghen, dochters van de in 2012 plotseling overleden Vlaamse ontwerpster Kaat Tilley, namen twee jaar geleden het modebedrijf van hun moeder over. Het label Kaat Tilley staat bekend om de bruids- en avondjurken, maar op 28 februari presenteren de zussen

een tweede, prêt-à-porter lijn met de naam Earth, waarmee ze hun eigen visie op het label en mode in het algemeen laten zien. “We willen het label Kaat Tilley onsterfelijk maken en in binnen- en buitenland bekendheid geven,” zegt de jongste van de twee zussen, Epiphany Vanderhaeghen.

Dochters Kaat Tilley presenteren tweede, pret-a-porter lijn

Onder de naam Heaven lanceerden de zussen Vanderhaeghen in 2013 een collectie bestaande uit bruids- en avondjurken, geheel in de sfeer van de ontwerpster. “We willen met de Heaven-collectie laten zien dat het label Kaat Tilley blijft bestaan,” vertelt Epiphany Vanderhaeghen. “Daarom houden we ons voor die collectie vast aan haar visie en gebruiken we de patronen en vormen die kenmerkend waren voor haar ontwerpen.”

Met de nieuwe Earth-collectie willen de zussen hun eigen perspectief op het label kenbaar maken. Earth is stoerder en vooral draagbaarder, vertelt Vanderhaeghen. “De herfst-wintercollectie die we over een paar weken tonen, is gemaakt in zwart en nachtblauw. De kleding heeft verschillende panden, bestaande uit verschillende materialen: jersey, jacquard en fluweel. Onze klanten moeten zich op elk moment van de dag in Earth kunnen kleden, dus de collectie gaat van dagelijkse outfits tot mooie jurken voor in de avond.”

De zussen Vanderhaeghen mogen dan duidelijk hun eigen stempel op het label drukken, dat betekent niet dat alle ideeën van Kaat Tilley overboord worden gegooid. “We hergebruiken de ruim twintig jaar aan studie die onze moeder achterliet, zoals de patronen en haar filosofie, maar verwerken dit met name in de Heaven-collectie.”

Dochters Kaat Tilley willen label weer internationaal maken

Op het moment van het interview zijn Rebekka en Epiphany Vanderhaeghen nog druk bezig om de beide collecties op tijd af te hebben voor de presentatie eind deze maand. “We lopen iets achter op schema wat betreft de Earth-collectie. Eigenlijk besloten we pas kort geleden dat we de collectie nu al willen lanceren, daarom begonnen we later dan gebruikelijk is,” zegt Vanderhaeghen.

De afspraken met potentiële inkopers staan dus ook pas voor de komende weken gepland. Vanderhaeghen vertelt dat ze meerdere gesprekken in het buitenland heeft. “Ik ga volgende maand naar New York, Moskou en Sint Petersburg, en ook in de Benelux willen we Kaat Tilley zo snel mogelijk op de kaart zetten,” vertelt Vanderhaeghen. “Onze moeder is van kleinschalig naar internationaal gegaan en weer terug. De laatste jaren maakte ze alleen nog maatwerk voor particulieren. Wij willen het label nu weer internationaal in de kaart zetten.”

Kaat Tilley-webshop opent augustus 2014

Het modelabel van hun moeder overnemen ging de zussen relatief gemakkelijk af, vertelt Vanderhaeghen. Hoewel beiden geen achtergrond in de mode hebben, is het ze wel met de paplepel ingegoten. Vanderhaeghen: “Mijn zus en ik hebben allebei een dansopleiding gedaan. Mode hebben we nooit gestudeerd, maar we zijn wel altijd betrokken geweest bij wat onze moeder deed.” Met het ontwerpproces mochten ze zich nooit bemoeien, vervolgt Vanderhaeghen lachend. “Onze moeder had een sterk creatief beeld. Niemand mocht daar aankomen.” Inmiddels doen de zussen vanaf het begin alles samen, van het brainstormen tot het uitzoeken van de stoffen. “Mensen zeggen ons vaak dat onze manier van werken onproductief is,” vertelt Vanderhaeghen, “maar voor ons is dit de beste manier. Samen maken we de juiste beslissingen en kunnen we een goed kwaliteitsniveau bereiken.”

De Heaven-collectie komt één keer per jaar uit en is in vier verschillende trouwwinkels in België te koop. De Earth-collectie zal twee keer per jaar worden uitgebracht. De eerste collectie, herfst-winter 2014, ligt vanaf augustus in de winkels. De internationale webshop gaat in augustus online. Epiphany Vanderhaeghen lanceerde in januari 2013 een eigen lingerielijn onder haar voornaam. Deze is verkrijgbaar in een klein aantal lingeriezaken in België en in de Epiphany-webshop.

Epiphany
Epiphany Vanderhaeghen
Kaat Tilley