• Home
  • V1
  • Leads
  • Desigual opent ‘showroom store’ in Barcelona

Desigual opent ‘showroom store’ in Barcelona

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Tussen oude meubels en Turkse tapijten zijn meer dan 1200 kledingstukken en accessoires van Desigual uitgestald. Het is de eerste zogeheten ‘showroom store’ van het Spaanse merk gevestigd op Carrer Casp in Barcelona, vroeger een buurt met

textielfabrikanten.

Na

tweehonderd brandstores was het tijd voor iets nieuws, vond Desigual. Wat de shop onderscheidt van Desigual brandstores? In de winkel vinden klanten als eerst de nieuwste collectie van het merk en worden regelmatig ‘haute couture fashion shows’ gehouden; shows waar limited kledingstukken worden getoond. In plaats van verkoopmedwerkers bestaat het verkoopteam volgens Desigual uit professionele personal shoppers die alle ins en outs van de collectie kennen. Iedere ‘professional’ is uitgerust met een tablet waarop het hele assortiment - van het winkelaanbod tot de webshop en het magazijn – geraadpleegd kan worden. Met diezelfde tablets wordt afgerekend, bijvoorbeeld op de sofa. En klanten gaan niet naar huis met een tas, maar krijgen hun aankopen binnen 48 uur gratis thuisbezorgd op adres naar keuze. Shoppen op afspraak is ook mogelijk.

De ‘showroom store’ van 800 vierkante meter verdeeld over 25 kamertjes, moet de ultieme shopbeleving bieden aan klanten. Niet alleen de naam van de shop La Vida es Chula – wat ‘het leven is cool’ betekent – draagt daar aan bij, vooral het uiterlijk. De winkel heeft veel weg van een bazaar en is, zoals te verwachten, even kleurrijk en expressief als de collectie van Desigual.

Beleving is tegenwoordig een veelgehoord begrip in de modebranche: merken en retailers lijken allen op zoek naar een manier om zich te onderscheiden en de klant te inspireren. Trendforecaster Christine Boland benadrukte in november nog het belang van beleving: “Het gaat om het verkopen van een gevoel. Een merk moet een beleving zijn. En doe je het goed, dan krijg je net als Apple, de status van een kerk.”

Desigual wil dit jaar meerdere La Vida es Chula-winkels openen in andere steden en landen, zo is te lezen op het blog van het Spaanse merk. Maar dat is niet het enige plan voor 2012. Expansie in Azië, meer Europese luchthavenshops, een nieuwe flagshipstore in Nederland, zijn enkele voorbeelden. Ambitieus? Tot nu toe lijkt de toekomst Desigual toe te lachen; de omzet van 2011 kwam uit op 440 miljoen euro en in Europa werd een groei van 25 procent gerealiseerd. COO Manel Jadraque vertelde aan FashionUnited zo’n 22 miljoen kledingstukken te hebben verkocht in 2011. “Per week bezoeken een miljoen mensen onze winkels.”

Desigual
la vida es chula