De Duitse modebeurzen: het optimisme is terug

Als de Berlin Fashion Week toonaangevend is voor de toekomst van de kledingbranche, is optimisme gerechtvaardigd. De grote beurzen in Duitsland brachten dit seizoen uitsluitend goed nieuws. Premium, dat een breed spectrum van

confectie tot luxelabels beslaat, meldde nieuwe recordcijfers. Het aantal collecties dat op de beurs te zien was, was tot 950 gestegen. Vergeleken met het vorige seizoen nam het aantal bezoeken aan de driedaagse beurs toe van 41.800 tot 46.700. Bovendien is de beurs aanzienlijk internationaler geworden: in juli 2009 kwam 62 procent van de vakbezoekers nog uit het Duitstalige gebied, nu bleef hun aandeel tot 45 procent beperkt. Een opvallend gegeven is dat het aantal inkopers uit Japan, China, Rusland en de VS van één naar vijf procent gestegen is. Hun groeiende interesse werd ook waargenomen bij enkele shows op de Mercedes-Benz Fashion Week.

De Duitse modebeurzen: het optimisme is terug Maar niet alleen de naakte cijfers zijn overtuigend: de stemming was uitgesproken goed, zowel bij bezoekers als bij de exposanten. Vaak kwam dat tot uitdrukking in de ordercijfers. "De toeloop naar onze stand was enorm. Veel bestaande en nieuwe klanten hebben de zomercollectie voor 2011 bekeken en meteen afspraken gemaakt voor de showroom“, vertelde Melanie Bauer, salesmanager van het Berlijnse luxelabel Michalsky, dat voor het eerst aanwezig was op Premium. Onlangs zag Michalsky het aantal bestellingen in Berlijn met 62 procent stijgen ten opzichte van vorig jaar. Bovendien is het label nu ook in München en Düsseldorf aanwezig.

Denim- en streetwearbeurs Bread & Butter maakt de bezoekersaantallen niet langer openbaar. Op de tweede dag verklaarde beursdirecteur Karl-Heinz Müller echter al dat hij "zeer tevreden" was met de toeloop. In de afdeling kindermode heeft de beurs een nieuwe groeimarkt gevonden: voor het eerst opende het 'Kids Camp' zijn deuren. In het volgende seizoen zal dat nog worden uitgebreid. En vanaf januari 2012 willen de organisatoren van Bread & Butter zelfs op een aparte datum een kindermodebeurs organiseren.

Voor skatewearbeurs Bright, die van Frankfurt naar de hoofdstad verplaatst was, betekende Berlijn een schitterend debuut. De organisatoren mochten in totaal 12.600 vakbezoekers verwelkomen, aanzienlijk meer dan verwacht. Vergeleken bij de laatste show in Frankfurt nam het bezoekersaantal met 150 procent toe. Een ander groot succes dat de organisatoren geboekt hebben, was de merkbaar grotere internationale toeloop: 40 procent van de bezoekers was afkomstig uit het buitenland. De beursorganisatie heeft besloten dat Berlijn de nieuwe locatie wordt, omdat de Duitse hoofdstad bijzonder aantrekkelijk is voor internationale inkopers.

Maar al krijgt Berlijn de meeste aandacht van de media, de andere beurslocaties in Duitsland mogen niet aan de aandacht ontsnappen. De evenementen van Munichfashion.company in München groeien al jaren. Munichfashion.women, waarvan de volgende editie zal plaatsvinden van 14 tot en met 17 augustus, telde in januari al meer dan 700 merken. Niet slecht voor een beurs die drie jaar geleden begon met slechts 170 collecties.

De organisatoren willen de opwaartse trend voortzetten: "We weten zeker dat we kunnen aanhaken bij het succes van het afgelopen seizoen. Toenemende bezoekersaantallen en exposanten bevestigen niet alleen ons beursconcept, maar leveren ook een doorslaggevende bijdrage aan de sterke positie van München als modelocatie“, legt Aline Jammer van Munichfashion.company uit.

Ook de CPD in DÜsseldorf consolideert zich. Het voormalige vlaggenschip van de Duitse modebeurzen heeft in de afgelopen jaren duidelijk aan grootte en betekenis ingeboet. Er werd zelfs gesproken over het einde van dit evenement. Maar nu lijkt de achteruitgang te zijn gestopt: in februari steeg het bezoekersaantal al, en met 950 collecties kunnen de organisatoren voor de augustus-editie weer een toename van 5 procent ten opzichte van het voorjaar aankondigen. Of de deelstaathoofdstad van Nordrhein-Westfalen een modelocatie is, staat in elk geval niet ter discussie. Daarvoor is het aantal showrooms er te groot, en ook Munichfashion.company en de Berlijnse Premium zijn er met eigen evenementen aanwezig.

Van onze correspondent in Berlijn

Foto: De nieuwe afdeling kindermode op vakbeurs Bread & Butter

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN