CPD Signatures: een nieuw script voor Düsseldorf

Dat Düsseldorf een modestad is, daar twijfelt sinds het afgelopen modeweekend niemand meer aan. Naast tal van mode-events, winkelopeningen en evenementen, vond ook de internationaal bekende modebeurs CPD Signatures

plaats die een nieuw concept had gekregen. De verwachtingen waren hoog en het nieuwe concept lijkt te werken.

CPD Signatures: een nieuw script voor DüsseldorfNu Berlijn haar positie als modehoofdstad heeft teruggewonnen, liggen Düsseldorf en zijn modebeurs seizoen na seizoen onder vuur. Vorig jaar heeft de Igedo Company, organisator van de modebeurzen CPD, CPI, CPM en GDS, duidelijk gemaakt dat ook in de toekomst trouw wordt gebleven aan de modebeurs, omdat de belangrijkste orders in Duitsland nog steeds in Düsseldorf worden geschreven. Zo ontwikkelde Igedo een nieuw concept en wijzigde de naam van de beurs van CPD (Collections Premieren Düsseldorf) in CPD Signatures.

De beurs, die de modetrends voor de komende winter in nog maar twee hallen presenteerde, toonde zich gestructureerder en overzichtelijker dan in de voorgaande jaren. Igedo koos van tevoren bewust voor de modernste hallen van de beurs in Düsseldorf en een consistent standconcept.

Het nieuwe concept werd goed ontvangen door de ongeveer 450 exposanten; reeds weken voor aanvang was de beurs uitverkocht. Ook door de vakbezoekers die voor de eerste maal gratis naar binnen konden, werd het nieuwe concept goed ontvangen. Vooral het aandeel buitenlandse inkopers was deze keer onverwacht hoog. De eerste beursdag werd al goed bezocht, evenals de modeshows. Op het plankier in X-vorm konden voor het eerst plaatsen worden gekocht door de exposanten op de beurs. Daarvoor verbeurde de beurs de betrekkingen met Düsseldorfs modescholen die in de afgelopen jaren tijdens de februari-editie van de beurs hun collecties konden presenteren. Ook aan de prijs voor het beste aankomende designtalent ‘Design am Rhein’ werd een einde gemaakt. Ondanks de vernieuwingen en enkele schoonheidsingrepen lukte het CPD Signatures echter niet om jonge merken aan te trekken.

Veel merken keerden de beurs intussen bewust de rug toe, waren het hele jaar in hun eigen showrooms of vertoonden zich op de onafhankelijke orderbeurzen Supreme en Premium op eigen locaties. Showde de eerste editie van Supreme in juli vorig jaar nog in een kleinere ruimte, nu was het fors uitgebreid en bezette drie verdiepingen in de Dusseldorfse wolkenkrabber Sky Office. De exposanten en bezoekers waardeerden vooral de goede sfeer, persoonlijke service en de hoge concentratie van vele verschillende merken op een klein oppervlak. Net als Supreme, meldden ook de showroomcomplexen Düsseldorf Fashion House, Imotex en Haus Paris vanaf het nabijgelegen Neuss hoge bezoekersaantallen en goede ordercijfers.

Of het nieuwe concept van CPD Signatures ook in de toekomst de test zal doorstaan en het zal winnen van de andere orderbeurzen en showrooms, staat te bezien. De eerste stap in de goede richting heeft ze met het nieuwe concept reeds gezet.

Van onze correspondent in Düsseldorf

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN