• Home
  • V1
  • Leads
  • Couture populair in Rusland, India en China

Couture populair in Rusland, India en China

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De haute couture week in Parijs telde dit seizoen maar zeven van de tien internationale modehuizen die dit kwaliteitsmerk dragen. Opgemerkt moet worden dat de Parijse haute couture zich nu openstelt voor jonge ontwerpers

door een uitnodigingssysteem van leden, en voor exclusieve sieraden die een vaste plaats bemachtigd hebben op de officiële kalender. Desondanks blijven de organisatie van een modeshow, en de productiekosten van de kledingstukken erg hoog voor de soms niet al te bekende ontwerpers: deze kunnen tot enkele miljoenen euro oplopen. Om een idee te geven: voor de huur van een zaal in Parijs moet al tussen 10.000 en 15.000 euro worden neergeteld.

"Ik wil het ontwerpen niet meer zien als nòg een collectie met de daarbij behorende stress, maar weer plezier in het ontwerpen hebben. Daarom komen we dit seizoen met een tweede lijn, AVH (...) met prijzen die beter op de markt zijn afgestemd," verklaart modeontwerpster Anne Valérie Hash, die haar goedkopere lijn vlak voor de aftrap van de coutureweek onthulde. AVH maakte deel uit van een selectie creatieve merken die in Palais Brongniart aan de eerste editie van de Paris Fashion Days deelnamen. Dit evenement, georganiseerd door Prêt à Porter Paris in samenwerking met IMG Fashion UK, heeft in totaal 4000 bezoekers getrokken.

De grote modehuizen hebben de traditie van spectaculaire modeshows niet afgezworen, maar leggen het accent nu meer op de verkoop van accessoires als make-up, parfums of brillen waardoor ze hun haute couture kledinglijn kunnen behouden - een "activiteit die steeds onstabieler, steeds exclusiever wordt en steeds meer geld kost," erkent de luxe specialist Jean-Jacques Picart. Een goed voorbeeld hiervan is Chanel, dat met 'Rouge Coco', de nieuwe collectie lippenstiften, het merk Chanel weer doet opleven.

De orderboeken voor de herfst-winter 2010-11 collecties moeten een stijgende lijn laten zien. Tijdens de julisessie is de vraagtoename dankzij internationalisatie bevestigd, waaronder de groei van inkoopsters uit opkomende industrielanden als Rusland, India en China. Terwijl de Parijse haut couture eerst vooral in de Verenigde Staten of het Midden Oosten grote populariteit genoot, "komt de vraag nu meer uit de opkomende industrielanden," bevestigt Picart.

Volgens de mode en luxe consulent van de LVMH-groep zoeken de rijken uit deze landen "naar erkenning, een status; en de haute couture is het beste middel, samen met juwelen, om snel duidelijk te maken dat men tot een elite, een bevoorrechte groep behoort (...) En onze luxe industrie heeft deze elite nodig, want dankzij hen draaien onze ateliers, en werken onze borduurders en bewerkers".

Van onze correspondent in Parijs

Foto: Chanel, fall 2010

Haute Couture
Paris Fashion Days
Paris Fashion Week