• Home
  • V1
  • Leads
  • Controversiële mode-items

Controversiële mode-items

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

In Duitsland moest een schoen met het getal 18 uit de handel verdwijnen vanwege associaties met Adolf Hitler. H&M stopte deze week met de verkoop van een verentooi. FashionUnited zet vijf mode-items op een rijtje die voor ophef

hebben gezorgd.

H&M’s
verentooi

Een hoofdtooi met paarse en roze veren leek H&M wel een hip festivalaccessoire. Maar de indianen zijn not amused. Kim Wheeler, van de Ojibwa-Mohawkstam uit Winnipeg, zegt dat de haarband de spot drijft met haar cultuur. "Stamhoofden van een aantal gemeenschappen dragen een hoofdtooi met veren. Dat is een teken van respect en eer. Zoiets zou niet verkocht mogen worden als accessoire," zegt ze tegen de Canadese televisiezender CTV. "Je ziet toch ook geen keppeltjes of kleurrijke hijabs als een feestaccessoire om te dragen in een nachtclub of op een muziekfestival?" De Zweedse modeketen kreeg meer klachten uit Canada en besloot de indianentooien uit de schappen te halen.

Navajo-collectie Urban Outfitters

Ook Urban Outfitters kreeg het aan de stok met de indianen. De Amerikaanse modeketen lanceerde twee jaar geleden een Navajo-collectie met prints die de ontwerpers van het bedrijf zelf hadden bedacht. Urban Outfitters zag de modelijn als een eerbetoon aan de Amerikaanse indianenvolken. De Navajo zelf vonden de collectie echter een vorm van misbruik van hun naam. Ze hadden immers niet meegewerkt aan de kleding en er ook geen toestemming voor gegeven. Gevolg: een petitie, ondertekend door meer dan 16.000 consumenten, met het verzoek om de verkoop van de collectie te staken.

Badpak met Hindoegodin

Badmodelabel Lisa Blue haalde zich de woede van aanhangers van het hindoeïsme op de hals. Het merk presenteerde op Australian Fashion Week van 2011 een badpak met afbeeldingen van Hindoe-godin Lakshmi; de godin van de rijkdom, geestelijke en materiële welvaart, licht, wijsheid, vruchtbaarheid en moed. In verschillende Indiase steden werd gedemonstreerd na de collectiepresentatie. Indiase rechters bemoeiden zich ook met het kledingstuk en eisten dat de lokale en nationale autoriteiten een standpunt innamen over de kwestie. De ontwerpster reageerde geschokt dat het onderwerp nooit in de winkel zou verschijnen. Ook maakte ze excuses naar 'iedereen die is beledigd'. Volgens de Federation of Australian Indian Associations Inc (FAIA) voelen zo'n 200.000 gelovigen zich gekrenkt.

Slavens
choen Adidas

De grijze sneaker met paarse neuzen en oranje 'boeien' van Adidas hebben de winkelrekken ook nooit gehaald. De schoenen, die het Duitse sportmodemerk had gecreëerd in samenwerking met de Britse ontwerper Jeremy Scott, zouden doen denken aan slavernij. Op Facebook barstte de bom: de oranje boeien leken volgens de consumenten op de slavenkettingen van zwarte slaven in de Verenigde Staten. Scott was zich van geen kwaad bewust. "Mijn werk is altijd geïnspireerd op cartoons," zei hij in een verklaring.

Koranverzen van Karl Lagerfeld

Dat zelfs de beste ontwerpers wel eens de mist in gaan bewijst Karl Lagerfeld. In 1994 stuurde de Chanel-ontwerper model Claudia Schiffer de catwalk op stuurde in een strapless jurk met verzen uit de Koran als print. De jurk toont hoe de islam een inspiratiebron kan zijn voor ontwerpers en hoe de mode zich religieuze symbolen toe-eigent. Maar voor Lagerfeld pakte het niet al te positief uit. Hij dacht zelf dat hij een onschuldig liefdesgedicht had gebruikt, maar het bleek te gaan om de Korantekst: ‘Zij zijn degenen die hulp vonden’. Hoewel Lagerfeld onmiddellijk zijn verontschuldigingen aanbood, leidde de jurk – die ook nog eens controversieel was omdat Schiffers borsten er prominent in pronkten – tot protesten en boycots in Indonesië. Schiffer werd met de dood bedreigd.
Adidas
H&M
Karl Lagerfeld
Lisa Blue
Urban Outfitters