Consumenten willen dure designermode
bezig met laden...
De prijzen
Luxe mode wordt duurder
Voor een deel valt de stijging van designerkleding te verklaren door de hogere productiekosten. Zo zijn de lonen van arbeiders in China in vergelijking met vorig jaar, met 12 procent gestegen. De uurlonen in Azië zijn de afgelopen tien jaar verdubbeld. Daarnaast hebben bedrijven te maken met kosten voor het materiaal, het ontwerpen, marketing, winkelhuren en winkelpersoneel. In de prijs wordt ook vast rekening gehouden met de uitverkoop. Luxe labels en retailers kunnen zo toch nog wat verdienen als de kledingstukken voor de helft van de prijs de deur uit gaan.Echter, de klant speelt misschien wel de belangrijkste rol in de prijsstijging. Voor consumenten wordt een tas of jurk aantrekkelijker als het een fortuin kost. Wanneer een kledingstuk duur is, is het immers voor minder mensen bereikbaar en daarom exclusiever. En met exclusieve mode kan een status worden uitgedrukt. Volgens BusinessOfFashion.com maakte Burberry in maart bekend de prijzen te verhogen om nieuwe, welvarende, consumenten aan te trekken. Een maand geleden sprak het Britse modehuis van een 'verdere stijging van de prijzen, door productinnovaties'.
Over dure mode gesproken: de duurste tas ter wereld, volgens Guinness World Records, kost 3,8 miljoen dollar (2,85 miljoen euro). Het gaat om een exemplaar van het juwelenhuis Mouawad. Op de tas zijn 4500 diamanten verwerkt. De Amerikaanse presentatrice Oprah Winfrey heeft ook een tic voor dure tassen. Toen ze laatst echter een accessoire van Tom Ford wilde kopen in Zurich, voor 38.000 dollar (28.586 euro), kreeg ze te horen van de verkoopster: "Deze tas is te duur voor u".
Foto’s: Burberry wintercampagne 2014