‘Consument vaak misleid door webwinkels’
bezig met laden...
Bij
Dat terwijl Comeos vorige maand nog meldde dat Belgische e-commerce volwassen is geworden. Uit onderzoek van InSites onder meer dan duizend Belgen in opdracht van de handelsfederatie bleek dat het vertrouwen in e-commerce in drie jaar tijd 70 procent gestegen. Bijna de helft van de Belgen (46 procent) kocht vorig jaar iets online, en er werd een kwart meer gespendeerd: gemiddeld 163 euro per maand, 30 euro meer dan het jaar ervoor. Vooral hotelboekingen (42 procent), kleren en schoenen (40 procent) en evenemententickets (38 procent) worden online aangeschaft. Bovendien bleken de online shoppers daaruit zeer tevreden – 96 procent had een probleemloze koopervaring – en zeer loyaal: liefst 89 procent heeft de intentie bij webshops te blijven kopen.
Belgische consumenten ruilen volgens Comeos de fysieke winkel in voor het internet vooral omwille van tijdswinst en gemak. Redenen om dat niet te doen, hebben volgens de handelsfederatie doorgaans te maken 'iets vooraf willen zien of voelen' (41 procent) of veiligheidsredenen (30 procent). Ook betaling blijft een heikel punt. “Belgen willen een transparant, veilig en betrouwbaar online betaalsysteem, zoals iDeal in Nederland,” zei Comeos-topman Dominique Michel.
In totaal kreeg de inspectie vorig jaar 107 klachten over buitenlandse websites, waarvan 97 uit Nederland, die onder meer illegaal tickets voor concerten en andere evenementen in België verkochten. Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) in België kreeg datzelfde jaar 1822 klachten van consumenten die een product of dienst hadden gekocht op het internet. Volgens de federale overheidsdienst Economie zijn de problemen met kopen op internet voorlopig nog niet de wereld uit. “Want behalve de Belgische websites zijn er ook heel wat buitenlandse sites die onze regels niet respecteren,” aldus woordvoerster Chantal de Pauw tegen De Tijd.