• Home
  • V1
  • Leads
  • ‘Conscious collectie van H&M zo groen nog niet’

‘Conscious collectie van H&M zo groen nog niet’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De Zweedse modeketen H&M ligt onder vuur. De nieuwe Conscious collectie mag dan wel gemaakt zijn van groene stoffen als biologisch katoen en gerecycled polyester, Stichting Schone Kleren Campagne beschuldigt het modebedrijf ervan

kledingarbeiders unconscious achter te laten.

Alleen al

in Cambodja zijn er volgens de organisatie sinds 2011 2900 kledingarbeiders flauwgevallen tijdens werktijd. Doordat hun loon niet genoeg is om in basisbehoeften te voorzien, zijn veel arbeiders continue ondervoed. Een paar honderd van hen werkte bij toeleveranciers van H&M.

Schone Kleren Campagne roept daarom iedereen op om de druk op te voeren bij H&M en andere merken om een leefbaar loon te gaan betalen door een petitie te ondertekenen. Ook heeft de organisatie samen met de Europese Clean Clothes Campaign een parodie op de huidige H&M-advertentie gemaakt om mensen bewust te maken van de situatie.

H&M ontkent de aantijgingen en laat in een verklaring weten dat alle arbeiders minstens het minimumloon moeten krijgen. “Dat is de basis van onze Code of Conduct. Ook moet het loon genoeg zijn voor arbeiders om zichzelf en hun gezinnen te onderhouden,” aldus de keten.

Maar of dat ook daadwerkelijk gebeurt, is nog maar de vraag. H&M bezit namelijk geen eigen fabrieken en is dus niet verantwoordelijk voor de lonen. Om toch druk uit te oefenen op het salaris van de arbeiders in fabrieken van leveranciers, heeft de keten de krachten gebundeld met andere merken in de hoop een dialoog ingang te zetten tussen werknemers, lokale vakbonden en de werkgevers. Volgens hen is onderbetaling een probleem dat in heel de industrie speelt.

Schone Kleren Campagne legt de verantwoordelijkheid wel bij H&M, aangezien de onderhandelingen tot nu toe nauwelijks tot verbeteringen hebben geleid. Vanaf 1 mei gaat het nieuwe minimumloon in Cambodja van kracht. De vakbonden vroegen om een verhoging van 70 euro naar 117 euro per maand, maar het ministerie van Sociale Zaken ging daar niet mee akkoord en stelde een nieuw minimuloon van 58 euro per maand vast.

Het leefbaar loon is vier keer zo weinig als het minimumloon
En dat terwijl een Cambodjaanse arbeider en zijn of haar gezien 214 euro per maand nodig om in basisbehoeften te kunnen voorzien volgens de Asia Floor Wage Alliantie. Dat is bijna vier keer zoveel als het nieuwe minimumloon.

Schone Kleren Campagne zet de campagne tegen H&M dan ook door. “Het mondjesmaat verhogen van lonen is niet genoeg," laat de organisatie weten in een reactie. "Bedrijven zouden zich moeten verbinden aan een verhoging van de lonen tot op het niveau van een leefbaar loon. Als bedrijven zich niet verbinden aan een bepaald bedrag of formule, kunnen ze zich verschuilen achter hun lidmaatschap van MVO netwerken en initiatieven, zoals het Fair Wage Netwerk. Deelname aan dit soort initiatieven biedt echter geen garantie voor betere betaling van arbeiders. Dan blijft het veelal bij praten, en blijft actie uit."

H&M
Schone Kleren Campagne