Claudio Ferrici: hart voor leer

Claudio Ferrici bestaat 25 jaar en betrok onlangs een nieuw kantoorpand annex showroom in Breda. Hier vandaan wil het Nederlandse ledermerk de Europese hoofdsteden gaan veroveren. "Claudio Ferrici staat voor Italiaanse allure en

Nederlandse degelijkheid," zegt directeur en mede-eigenaar Anita van Heusden. Die combinatie blijkt niet alleen in eigen land aan te slaan.

Broers Henk en Jef van Gils richtten Claudio Ferrici 25 jaar geleden op. Met de Italiaanse naam werd gerefereerd aan het centrum van natuurlijk gelooid leer in Toscane. Leer is nog steeds de basis van het merk, evenals het uitgangspunt dat damestassen goed gemaakt en draagbaar moeten zijn. "Toentertijd resulteerde dat in tassen met een lange schouderriem. Nederlandse vrouwen droegen dat graag, maar in Italië of Frankrijk haalde dames daar hun neus voor op. Na verloop van tijd bleken de praktische tassen ook in het buitenland goed te lopen. Het bedrijf is dan ook vrij snel met export begonnen, naar Scandivanvië en de omliggende landen."

Het merClaudio Ferrici: hart voor leerk produceert een breed scala tassen, kleine lederwaren en ceintuurs. Claudio Ferrici brengt vier collecties per jaar en ongeveer 120 nieuwe producten per seizoen. Er zijn ook modellen die doorlopend verkrijgbaar zijn, daarmee komt de totale collectie op ongeveer 400 items. Het merk opereert in het middensegment: een portefeuille kost 80 euro, een flinke damestas ongeveer 220 euro en een laptoptas 450. Volgens Van Heusden is de tijd van wilde tassen met allerlei hangers en bedels voorbij. Onze tassen zijn functioneel en minder extreem, dus de huidige tendens speelt ons in de kaart.”

De gebroeders Van Gils, die overigens geen relatie hebben met modemerk Van Gils van de Waalwear Group, zijn inmiddels met pensioen en het bedrijf (Van Gils Leather BV) is vijf jaar geleden via een management buy-out overgenomen door Barry van Gils, Richard Poulissen en Anita van Heusen. Anno 2010 telt het merk meer dan 400 verkooppunten in Nederland en Scaninavië en zes monobrand stores in Amsterdam, Den Bosch, Eindhoven, Maastricht, Kopenhagen en Poznań (Polen). Het merk wordt in de direct omringende landen verkocht en ook in (o.a.) Griekenland, Rusland en Polen.

Uitbreiding van het monobrand retailnetwerk naar alle Europese hoofdsteden is een belangrijke pijler voor de toekomst, zegt Van Heusden. Vanwege de mondiale crisis heeft het bedrijf dit jaar echter pas op de plaats gemaakt. De laatste opening, van de brand store in Kopenhagen, was in 2009. "Dit is een boeiende tijd. In het middensegment, waarin wij opereren, gebeurt veel. Enerzijds zie je dat winkeliers downgraden. Ze gaan meer goedkopere producten aanbieden. Anderzijds is er veel aandacht voor het hoogsegment, tassen van merken als Louis Vuitton, Gucci en Prada."

Volgens de eigenaresse slaat Claudio Ferrici zich goed door de turbulente tijd. “Maar je moet blijven verjongen en vernieuwen.” Voorbeeld is de introductie van de Djongo afgelopen zomer. Een leren schouderholster voor vrouwen waarin kleine bezittingen kunnen worden opgeborgen zoals telefoon, sleutels en credit card. Claudio Ferrici heeft de exclusieve rechten op productie en distributie van de leren versie van het nieuwe accessoire. "We hebben de Djongo op de vakbeurs Modefabriek gepresenteerd en die introductie heeft veel aandacht gegenereerd. Eerst werd er nog wat lacherig over gedaan, maar mensen ontdekken vanzelf hoe handig het is."

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN