• Home
  • V1
  • Leads
  • China 'beloofde land' voor westerse mode

China 'beloofde land' voor westerse mode

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Azië en dan met name China wordt door westerse modebedrijven beschouwd als het 'beloofde land'. Niet voor productie, door gestegen loonkosten en de koersstijging van de yuan is produceren in China niet meer zo goedkoop, maar als

exportmarkt. Dat was de teneur bij buitenlandse exposanten op de HKTDC Hongkong Fashion Week die half januari plaatsvond. Onder Chinese consumenten is de honger naar dure designerkleding groot. En een groeiend aantal rijke Chinezen kan het betalen. Tijdens de modevakbeurs aan de vooravond van het Chinese nieuwjaar stonden voor de shoppaleizen van Hermès, Chanel en Louis Vuitton aan Canton Road (Kowloon) mensen in de rij. Niet om te kijken, om te kopen.

Niet

alleen luxemerken profiteren van de kooplust. De afgelopen jaren is ook het aantal kledingketens in de lagere segmenten gegroeid. Meest recent opende Gap en Forever 21 hun deuren in Hongkong. De stad wordt gezien als toegangspoort voor het Chinese achterland. Daar is het marktpotentieel enorm: 18 procent van de totale kledingconsumptie in het land komt van de 54 procent van de bevolking die nu nog in achtergestelde plattelandsgebieden leeft. Gebieden die de Chinese overheid in vlot tempo wil gaan ontwikkelen. Consultancybureau A.T. Kearney heeft China tot meest aantrekkelijke expansiemarkt voor retailers bestempeld. Gevolgd door de Verenigde Arabische Emiraten, Koeweit en Rusland. De Boston Consulting Group voorspelt dat de omzet van de modemarkt in China de komende tien jaar zal verdriedubbelen naar meer dan 204 miljard dollar (US).

"Iedereen kijkt naar China. Nu de economische crisis de wereld in zijn greep houdt, wordt China gezien als redder in nood," zegt Vincent Fang, directeur van HKTDC Hongkong Fashion Week. Hoewel de waarde van de export die van de import nog overstijgt, groeit de laatste sneller. Uit gegevens van HKTDC blijkt dat de export van kleding en accessoires uit Hongkong in de eerste elf maanden van 2011 met 2 procent is gestegen naar 22,4 miljard US dollar. De waarde van de import steeg met 4 procent naar 15,7 miljard.

Naast de consumptiedrift is ook de investeringsbereidheid een interessant aspect van deze markt. Amedeo Moretti van het Italiaanse schoenenmerk Alberto Moretti kwam naar Hongkong om retailklanten te werven. "Dit is het moment om naar Azië uit te breiden," zegt Moretti. En inderdaad zijn luxe moccasins met studs en glitters slaan aan. Niet dat Moretti losse orders heeft geschreven, hij trof in Hongkong vooral partijen die winkels willen openen voor zijn merk. "Chinezen doen bij voorkeur zaken met chinezen," zegt hij. Daarom gaat het Italiaanse familiebedrijf dat wereldwijd zaken doet en verkoopt aan warenhuizen zoals Barney's, Harrods en Beams (Japan) in China nu met een lokale partner in zee. De eerste Moretti-winkel in Hongkong gaat in juli open.

Uit het vijfjarenplan voor de textielindustrie dat de Chinese overheid onlangs publiceerde blijkt dat de lokale concurrentie niet moet worden onderschat. De ontwikkeling van succesvolle Chinese kledingmerken is een van de hoofdoelstellingen van het plan. Zo wordt gestreefd naar vijf tot tien Chinese modelabels met ‘internationaal succes’ en minimaal honderd nationaal erkende kledingmerken voor de eigen markt. De organisatie van Hongkong Fashion Week verlegde bij deze laatste editie de focus van productie naar design om zo de creatieve industrie een zetje te geven. Tijdens de ruim twintig modeshows kregen lokale en buitenlandse ontwerpers, zoals de Britse Craig Lawrence en Risto Bimbiloski uit Parijs, een
podium.

Voor Mette Birk Jensen, eigenaresse van het Deense luxelabel 'Birk' is China niet de verlosser maar het startpunt voor het merk dat zij met haar zus is begonnen. Birk produceert typisch Scandinavische breisels en sieraden met Deens barnsteen en verkoopt die in Hongkong. Het merk nam dit seizoen voor het eerst deel aan Hongkong Fashion Week. "Het is het grootste mode-evenement in Azië," zegt Jensen. "De vakbeurs is een ideaal platform om inkopers te bereiken uit de hele regio." Maar Birk focust op China. "De Chinese economie groeit en groeit. In tegenstelling tot Europa zijn hier steeds meer consumenten bereid geld te spenderen aan kwaliteitsproducten. Daarom concentreren wij ons primair op de Chinese markt."

Van onze correspondent

Foto: Hidy Ng (Hongkong)

HKTDC
Hong Kong Fashion Week