• Home
  • V1
  • Leads
  • Cameleon opent eerste Belgische online warenhuis

Cameleon opent eerste Belgische online warenhuis

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Nam Cameleon in oktober nog de besloten winkelclub ShopVIP over, nu heeft de leider in de privéverkoop in de Benelux plannen onthuld voor de lancering van een nieuwe website: eind februari 2012 moet een Belgische e-department store

met ‘uitgebreid gamma Belgische en internationale textiel- en modemerken’ online zijn. Daartoe heeft GIMB, de financiële arm van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, een minderheidsparticipatie genomen in de groep Cameleon (Famous Clothes). Het gaat om een cofinanciering van 2,5 miljoen euro, gedeeltelijk in kapitaal.

Het

is voor het eerst dat Cameleon, onder meer eigenaar van shoppingcommunity Snapstore en besloten fysieke outletcentra in Woluwe, Elsene en Genval, de meest recente collecties van merken als Tommy Hilfiger, Patricia Pepe, Paul & Joe Sister, Essentiel en Wouter & Hendrix op het net gaat aanbieden. De nieuwe webshop, waarvan de naam vooralsnog geheim blijft, wordt dus geen equivalent van Snapstore en ShopVIP, waar oude voorraad van (mode)merken tegen een gereduceerde prijs wordt aangeboden.

Waarom Cameleon een Belgische e-department store opent? “In België is er nog geen grote online retailer,” vertelt Sandrine Henderickx, van de Cameleon groep. En een tweede verklaring wordt gegeven in de persmededeling: uit de onderzoeksresultaten van Insites Consulting voor Comeos blijkt dat het online koopgedrag van de Belgen zich snel heeft ontwikkeld. De helft van de duizend ondervraagde Belgen heeft al eens online producten of diensten gekocht. Eén op de vier online klanten deed het voorbije jaar zijn eerste online aankoop. Bovendien verwacht 84 procent van de kopers binnen 12 maanden opnieuw een online aankoop te doen. De populairste sector: kleding en schoenen. En, misschien wel het belangrijkste resultaat: de helft van de online kopers zou een voorkeur hebben voor Belgische websites - die worden betrouwbaarder beschouwd.

Cameleon gaat net als het Britse Asos en het Zweedse Nelly aan meerdere Europese landen leveren en heeft daarom gisteren een nieuw logistiek centrum van tienduizend vierkante meter in gebruik genomen. In het centrum worden alle kleren gecentraliseerd die via het internet worden gekocht, om van daaruit naar klanten verdeeld te worden. “We moeten wel al onze artikelen kunnen huizen,” verduidelijkt Henderickx.

De komst van het online warenhuis creëert zo’n dertig nieuwe banen bij Cameleon. Een van de redenen waarom GIMB 2,5 miljoen euro injecteert, legt Serge Vilain, voorzitter van de GIMB, uit: “De GIMB is blij met het financiële partnership dat het vijf jaar geleden aanging met Famous Clothes. Het management heeft blijk gegeven van kennis van zaken en vertoont alle kenmerken van een succesvolle onderneming die in staat is duurzame banen te creëren en te ontwikkelen voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.”

Om zijn verhaal te ondersteunen, wat cijfers: Cameleon verwacht dit jaar een omzet van 50 miljoen euro te halen met de verkoop van meer dan 2,5 miljoen textiel- en decoratieartikelen van 500 partnermerken. In de Benelux heeft het bedrijf meer dan 1,4 miljoen leden. Momenteel zijn zo’n 170 werknemers in dienst.

Foto: Nieuw logistiek centrum in Haven van Brussel

Cameleon
GIMB
ShopVIP
Snapstore