Cacharel wordt Cacharel Paris en gaat prijzen verlagen
bezig met laden...
Richard
Zijn eerste wapenfeit is een naamwijziging. Vanaf herfst/winter 2013-2014 heten de collecties Cacharel Paris in plaats van Cacharel. Alibert hoopt met de nieuwe naam de Franse consument terug te winnen. Momenteel maakt het bedrijf 70 procent van de omzet in het buitenland.
Om die reden haalt Alibert ook de ontwerp-, sales- en marketingafdelingen weer in huis. De topman greep zijn kans toen de licentieovereenkomst met het Italiaanse Aeffe SpA begin november afliep. In 2009 ging Cacharel in zee met de fabrikant die ook produceert voor Emanuel Ungaro, Alberta Ferreti en Moschino. Hoewel oprichter Jean Bousquet zich altijd verzette tegen de druk om in het buitenland te produceren, besloot het bedrijf toch in lijn met de globalisering van de markt om de samenwerking met Aeffe aan te gaan. Cacharel raakte daardoor de binding met het thuisland kwijt.
Om de band te herstellen gaat Cacharel voor de productie van de mannen-, vrouwen- en kinderlijn samenwerken met een nog onbekend Frans bedrijf. “Het merk moet sterk zijn in Parijs en Frankrijk. Als we hier al niet sterk zijn, dan kunnen we niet doen alsof we elders wel sterk zijn,” aldus Bousquet. De Chinese, maar in Parijs geschoolde ontwerpers Ling Liu en Dawei Sun die in juni 2011 aangesteld werden als creatief directeuren, blijven wel aan.
Een ander belangrijk onderdeel van de herpositionering is een forse prijsverlaging. Vanaf volgend seizoen kosten ontwerpen van Cacharel zo’n 30 tot 40 procent minder. De prijzen van shirts dalen van 180 naar 150 euro, de prijzen van jurken worden teruggebracht van 350 naar 250 euro en jassen mogen niet meer dan 500 euro gaan kosten. Volgens Bousquet komen de prijzen zo meer in lijn met het debuut van Cacharel te liggen.
Met de herpositionering wil Cacharel de Franse consument terugwinnen |
Cacharel, dat in 1962 werd opgericht, heeft momenteel 280 winkels wereldwijd en wil dit komende tijd laten oplopen tot 500.