Bruno Pieters voor Weekday

De Belgische ontwerper Bruno Pieters gaat een gastcollectie creëren voor de Scandinavische modeketen Weekday. Vanaf 14 oktober liggen de mode-items in alle Weekday-filialen. Het is de eeste collectie voor Pieters,

na zijn vertrek bij Hugo Boss, twee jaar geleden.

Bruno Pieters voor WeekdayAan de Duitse Vogue vertelde Bruno Pieters dat hij voor de Weekday-collectie, trouw is gebleven aan zijn eigen stijl. "Ik werk instinctief. Voor deze collectie wilde ik smalle silhouetten en uit natuurlijke materialen gebruiken. Ik voel me verbonden met architectuur en met de natuur." Volgens de ontwerper wordt het een collectie met veel zijde en wol en donkere kleuren als zwart, bruin en blauw.

De collectie die bij de Weekday-winkels zal liggen - tweeëntwintig filialen in vijf landen - is verkrijgbaar vanaf 40 euro. Een winterjas kost zo'n 200 euro. Het modebedrijf noemt de kledingstukken: fris, tijdloos en sophisticated.

Antwerpenaar Pieters studeerde aan de Brugse Academie en in 1999 haalde hij zijn diploma aan de modeacademie in Antwerpen. Hij leerde het vak verder van Martin Margiela, Josephus Thimister en Christian Lacroix. In 2001 presenteerde hij zijn eigen couturecollectie tijdens de Parijse modeweek. Vijf jaar later won hij met zijn kledingcollectie de Swiss Textiles Award, ter waarde van 100.000 euro. De jury was onder de indruk van zijn ranke silhouetten, hoge tailles en het gebruik van bijzondere stoffen die tijdens een catwalkshow in Zurich te bewonderen waren.

Vanaf 2007 was de ontwerper creatief directeur van de Hugo-lijn bij Hugo Boss. In december 2009 stapte Pieters op om zich meer te concentreren op zijn eigen modelijn, maar hij bracht sinds die tijd geen kledingcollectie meer uit. Wel bracht de ontwerper begin vorig jaar een brillencollectie in sobere stijl op de markt, in samenwerking met de Belgische brillenfabrikant Netoptic.

Het is niet voor het eerst dat Weekday een collectie in de winkels lanceert van een externe mode-ontwerper. Het Scandinavische modebedrijf gaat ieder seizoen een samenwerking aan met een designer die zij zien als jong en talentvol, onder de naam Weekday Collaboration. Tot nu toe heeft het modebedrijf samengewerkt met: Nhu Duong, Oden Wilson, Laura Mackness, Peter Jensen en Carin Wester.

Sinds november vorig jaar is Weekday volledig in handen van de H&M Group. Fabric Scandinavien, het bedrijf waar Weekday eerst toebehoorde, is volledig opgenomen in de H&M Group, maar het merk zal afzonderlijk geëxploiteerd blijven worden. H&M maakte bij de overname bekend te willen groeien met Weekday en ook met Monki. “We hebben veel vertrouwen in de concepten,” liet het bedrijf weten in een persbericht.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN