Bruno Pieters is terug met revolutionair modelabel

“We willen de mens, de planeet en andere levende wezens geen schade toebrengen omwille van mode.” Dat is het uitgangspunt van het nieuwe modelabel Honest by van de Belgische ontwerper Bruno Pieters. De voormalig creatief

directeur van Hugo by Hugo Boss nam een twee jaar durende pauze van de modewereld en maakt nu een comeback met een volledig biologisch modelabel waar een revolutionair concept achter schuilgaat.

HonestBruno Pieters is terug met revolutionair modelabel by is het eerste bedrijf ter wereld dat volledig transparant is over elke fase in de suppy chain. Van garen en knopen tot stoffen en productie: de consument kan precies zien wat hij koopt. Het merk geeft zelfs inzicht in de kostprijs, een doorbraak. Verder gebruikt Honest by honderd procent biologische stoffen. Pieters en zijn team hebben een jaar lang research gedaan naar materialen om er zeker van te zijn dat elk kledingstuk zo milieuvriendelijk mogelijk gemaakt is en de arbeidsomstandigheden veilig zijn. Om dierenwelzijn te steunen gebruikt het merk geen leer, bont, schelp of hoorn. De enige dierlijke producten zijn zijde en wol, zij het gerecycled of van gecertificeerde biologische komaf. Van elk kledingstuk is tevens een veganistische variant beschikbaar.

Pieters’ carrièremove is opmerkelijk, aangezien de ontwerper voor zijn voorgaande collecties wel dierenhuiden gebruikte. De ontwerper, die in 1999 afstudeerde aan de modeacademie in Antwerpen, presenteerde na stages bij Martin Margiela en Christian Lacroix in 2001 voor het eerst zijn eigen couturecollectie tijdens de Parijse modeweek. Vanaf 2007 was hij eveneens hoofdontwerper van de Hugo-lijn van Hugo Boss, maar in 2009 stapte Pieters op om zich meer te concentreren op zijn eigen modelabel.

Tijdens het sabbatical dat hij nam van de mode-industrie, zag hij naar eigen zeggen het licht. Hij trok door Zuid-India en observeerde hoe de lokale bevolking kleding droeg die geteeld, geweefd en genaaid was van bronnen die zij om zich heen konden identificeren, waardoor hij zich afvroeg of deze transparantie ook mogelijk was op internationale schaal voor prêt-à-porter. Een ervaring die zijn persoonlijke filosofie en zijn beeld ten opzichte van mode 180 graden heeft veranderd. “Ik heb er nog elke dag spijt van dat ik voorheen dierenhuiden heb gebruikt,” zegt Pieters in een interview met de Britse Vogue. “Er is vandaag de dag geen noodzaak om dieren bij onze industrieën te betrekken, want we kunnen ook goed zonder hen functioneren. Ik denk dat dieren doden voor menselijke doeleinden niet langer bij onze moderne wereldidealen past.” Eenmaal thuis besloot hij een radicaal
nieuw modeconcept op te zetten: Honest by.

Naast een collectief doel – gezamelijk de ecologische footprint van kledingstukken verkleinen – zijn ook samenwerkingen met gevestigde en opkomende ontwerpers een terugkerend aspect binnen de collecties van Honest by. Ontwerpers worden gevraagd om vanuit de filosofie van Honest by een collectie te creëren, waarna de ontwerpen exclusief verkocht worden op de website van het merk. De eerste gastontwerper zit al achter de tekentafel en wordt 5 april onthuld.

20 procent van de opbrengst gaat naar goede doelen
Met Honest by lapt Pieters ook het traditionele model van twee collecties per seizoen aan zijn laars. Zomer- en winterkleding wordt heel het jaar door aangeboden, vanwege de toename in internationale vluchten en de noodzaak van de mens om zich aan te passen aan verschillende klimaten en temperaturen. Nieuwe items komen heel het jaar door binnen en uitverkochte kledingstukken worden niet nageleverd. Door tijdloze en seizoenloze kledingstukken te ontwerpen, hoopt Pieters dat ook in dat opzicht duurzaam met zijn mode wordt omgegaan. Van de opbrengst gaat 20 procent naar goede doelen en 80 procent wordt geïnvesteerd in groei, nieuwe werknemers en uitbreiding van de collectie.

Maar ondanks dat hij nu ontwerpt vanuit een totaal andere filosofie, ademt de collectie Bruno Pieters. Ze hebben dezelfde minimalistische esthetiek waar de ontwerper tien jaar geleden furore mee maakte en de Swiss Textiles Award ter waarde van 100.000 euro mee in de wacht sleepte. De eerste collectie van Honest by bestaat uit 28 ontwerpen voor mannen en vrouwen in aardetinten. De prijzen variëren van 250 euro voor een shirt tot 1.200 euro voor een jas.

Beeld: Honest By

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN